Skulle behöva för/nackdelar angående sidorna på frontespis. Håller på med en renovering/tillbyggnad, har idag en befintlig frontespis samt att det blir en till vid tillbyggnaden. Fasaderna är i tegel respektive isoleca. Som jag ser det så kan man klä in sidorna med plåt alternativt klä det med putsskivor. Dock så kommer det bli en skarv (rörelsefog) som man måste ta hand om i båda fallen. Inbillar mig att det är lättare om man klär sidorna med plåt. Eller? Just nu två läger här hemma, plåt eller enhetligt putsat.. hmm. Kan tillägga att det är kustnära (100m) till hav. Någon som har några tips?
 
Vad menar du med putsskivor? Fibercement eller isoleringsskivor som putsas? Det är nog alltid lättare att få det tätt kring takkupor om de är plåtklädda. Det kustnära läget talar för det också.
 
Rätta namnet är väl putsbärare, ta t.ex Gyproc aquaroc. Jag är själv inne på plåt, men det finns andra åsikter i hushållet.. :) Så behöver lite för/nackdelar för båda systemen.
 
I mina ögon är det fibercement, men nomenklaturen är inte entydig... Jag är personligen väldigt svag för fibercement som är ett underskattat men mycket hållbart material. Rätt behandlat kan det bli väldigt snyggt. Just för takkupor är dock plåt överlägset ur täthetssynpunkt enligt min erfarenhet. Har du en bra budget kan du ju locka med bättre plåtvarianter som koppar eller zink. Zinkplåt (en vanlig legering kallas Rheinzink) är billigare än koppar men mer hållbar. Kräver hygglig utetemperatur när den ska läggas men är billigare ån koppar. Den brukar gå hem hos esteterna.
 
Tack för klargörandet, inlagt i min kunskapsbank. Jag är själv inne på plåt. Lägger hellre lite mer pengar på att det blir ordentligt gjort och att man inte får några problem längre fram. Ska kolla in rheinzinken, tack för tipset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.