Vi bygger till huset och tillbyggnaden har trästomme, väggar med OSB/gips och gipsat tak. Eftersom vi inte vill ha taklister funderar vi på hur vi ska undvika sprickor mellan väggar och tak.

En bekant pratade om någon form av tunn plåtvinkel som man kan spackla in mellan vägg och tak. Vad kallas detta och var köper man det?
 
MultiMan
Träkonstruktioner rör sig alltid över tid, så det låter som en tveksam konstruktion att fästa metallvinklar. Det blir rätt enorma krafter när ett helt hus rör sig, så risken lär vara uppenbar att vinkelns infästningar ger vika istället.

Jag har bara sett rum utan taklister i betong eller stenhus, men det är ju ett helt annat material som inte rör sig om inte grunden ger vika. Att trähus rör sig är normalt pga byggmaterialet.

Att det är en tillbyggnad ökar bara risken för rörelser i materialet.

Ska bli spännande att se var du får för svar av proffsen!
 
MultiMan
Det är ju för utvändiga hörn eller menar du att det fungerar lika bra mellan tak och golv, invändigt?
 
E
Plåtvinklar och pappremsa är melodin, det håller bra. Finns på 2,5-3 m längder på bygghandel.
 
Vinkelprofil 50mm. Har och använder sådana själv, inga sprickor. Givetvis en bra mjukfog i mötet också 👍🏻
 
MultiMan MultiMan skrev:
Träkonstruktioner rör sig alltid över tid, så det låter som en tveksam konstruktion att fästa metallvinklar. Det blir rätt enorma krafter när ett helt hus rör sig, så risken lär vara uppenbar att vinkelns infästningar ger vika istället.

Jag har bara sett rum utan taklister i betong eller stenhus, men det är ju ett helt annat material som inte rör sig om inte grunden ger vika. Att trähus rör sig är normalt pga byggmaterialet.

Att det är en tillbyggnad ökar bara risken för rörelser i materialet.

Ska bli spännande att se var du får för svar av proffsen!
Det finns plåtvinklar att sätta som "glider i varandra" om du förstår vad jag menar. Sätts ofta på byggen där man gör en utbyggnad. kan beskriva det som 2 st u profiler som glider i varandra med ryggarna "utåt" fast tillverkat av vinklar för att passa olika väggtjocklekar.
hålrummet fylls med isolering. Lär fungera. Bland annat Kupolen i Linköping fick den typen av "glidskarv" mellan den befintliga byggnaden och den utbyggnad vi var med om.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.