Har precis börjat måla ett rum där jag satt glasfiberduk och finspacklat skarvarna.

Har använt en roller från ANZA som jag köpt på Hornbach. Men nu är jag rejält besviken för rollern verkar ge ifrån sig små plastkorn (1-2mm stora) som fastnar i färgen och på väggen. Allt mitt precisa grundarbete går nu åt helvete eftersom det ser ut som småsten i färgen.

Ska tilläggas att jag inte kan särskilt mycket om måleri, men detta känns väldigt udda. Varför skulle rollern släppa ifrån sig plastbitar och förfula målninsarbetet?
Finns det måhända någon typ av målningsarbete där plastkorn är önskvärda?
Har jag köpt helt fel produkt eller är det fel på produkten?

IMG_1419168724742.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där ser inte riktigt bra ut.. Ser nästan ut som tapetrester eller något som fastnat i rollern från väggen? Men glasfiberduken släpper väl inte ifrån sig något?
Märkte du det direkt eller blev det när du rollat ett tag? Inte torkad färg från ex burken?
 
Färgen jag använt till denna första påstrykning är Sandolin Väggrund. Burken är helt ny så och den innehåller inga "partiklar" som syns när man blandar och häller upp.
Väven släpper inte ifrån sig någonting. Jag tyckte att det var mindre "sten" första metrarna jag målade men det har varit ganska jämnt med 'sten' från rollern.

IMG_20141221_151040.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tvättade du rollern med tvål och vatten innan du började?
 
Stefan N skrev:
Tvättade du rollern med tvål och vatten innan du började?
ska man verkligen göra det? Rollern kom ju direkt ur förpackningen, som jag förstår. Ska man verkligen tvätta och kanske också kamma en roller?
gaia
 
Alltid tvätta nya roller.
 
Jag gissar på att det är skit i färgen. Ingen garanti för att färgen är ok för att det är en ny burk. Jag har själv jobbat inom färgindustrin och har lite erfarenhet av tillverkningsproblematik inom den branchen.

Är det så grova partiklar som 1-2 mm så borde man enkelt kunna hitta partiklarna på rullen innan du började måla om det var rullen som var problemet. Det är vanligt att rullar släpper ifrån sig hår när de är nya men 1-2 mm grova partiklar låter konstigt.

Har aldrig tvättat en roller innan målning med vanlig väggfärg. Har inte gjort det vid kvalitetskontroll på färglab heller.

Ta lite färg och måla med annan roller eller pensel för att utesluta felkällor.
 
Stefan N skrev:
Tvättade du rollern med tvål och vatten innan du började?
Nej, men första gången jag såg stenarna la jag 5 min på att tvätta rollern och plocka bort dem. För att sedan fortsätta och upptäcka att det bara blev fler och fler stenar i rollern.
Så nu har jag reklamerat rollers och färg. Eller snarare, jag har reklamerat rollers, men fick höra att det sannolikt är färgen som är orsaken. Två nya roller-huvuden fick jag och nästa lager som ska målas är ju riktig färg, så då lär vi få se.

Har även lagt 3h på att manuellt avsöka hela rummet från golv till tak och pillat bort korn med naglarna. Sjukt motiverande arbete! Rekommenderas starkt om man vill gå skrattandes till sitt _vanliga_ jobb på måndag morgon. ;)

20141221_193908.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.