Hejsan!
Har tänkt att dra ventilationskalerna til ett FTX system med plaströr istället för med spiro. Finns det några nackdelar med detta, jag tänker framför allt på anslutningen mot don, ljuddämpare, ventilationsaggregar mm?
 
Funderar oxå på detta ,men blir det inte fasligt mycket dyrare plast/spiro?
Är det en roterande värmeväxlare du ska ha ?
 
Finns system med plaströr i samma dimensioner som spiro idag, dochj bara 100, 125 och 160 tror jag. Är väll Upinor som tillverkar dem.
Kan tyvärr bara köpas genom ett ställe *om jag inte minns fel* och är typ 10-15% dyrare än vanliga spiro.
 
Tycker inte det verkar skilja så mycket i pris, rören lite dyrare men vissa delar billigare. ÄR det någon som har provat detta?
 
Tänkte att jag tar upp den gamla tråden och ser om det är någon som fått ny erfarenhet kring ventilationsrör av plast, t.ex uponor ::)
 
Varför plast? Jobbar med ventilation och ser inga fördelar alls. Man använder främst plast i dragskåp o liknande där det kan förekomma mycket syror?
 
Varför plast? Jobbar med ventilation och ser inga fördelar alls. Man använder främst plast i dragskåp o liknande där det kan förekomma mycket syror?
 
olle c skrev:
Varför plast?
njaa... det är väl mest att man i reklamen säger att det både är lättare och går fortare att jobba med plast. men men reklam e ju reklam...  :-/

//Pär
 
Kan inte tänka mig att det går lättare eller fortare.. De e lättare att kapa tunn plåt än plaströr. Är detaljerna oxå i plast eller?!
Om du ska köpa vent prylar så gå INTE till bauhaus eller nåt liknande de e skitdyrt..
Skulle jag vara du så skulle jag gå till nån vent firma o fråga om sakerna du behöver.. Jag skulle nog nöja mig med en smörgåstårta som betalning. ;D
 
Var i landet finns du?... funkar det med en laxtårta   :D
 
Lax e ju gott... Uppsala
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.