Vet någon hur man får tag på en plastmutter till en dimmer Schneider sd300? Någon bra lösning annars?
 
  • En vit dimmerknopp, en demonterad Schneider sd300 dimmer och dess väggplatta på ett färgglatt bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
K Kjell_G skrev:
Vet någon hur man får tag på en plastmutter till en dimmer Schneider sd300? Någon bra lösning annars?
Hej - min dito har metallmutter - är du säker på att din kräver plast?
 
Ja, jag kan inte se att en mutter i metall skulle äventyra den dubbla isolationen så muttern från en gammal potentiometer kan kanske passar.
 
Det går inte med vanlig mutter. Den ska gå ner i centrumhålet och har en fläns/krage
 
Finns såna i metall också. Jag har bägge varianterna hemma i mitt hus.
 
L
Gå in till någon el-firma och fråga , det ligger säkert någon och skräpar på en hylla eller i en låda
 
Flänsen/kragen är bara till för att centrera täcklocket. Är du noggran får du ihop det med en vanlig armaturmutter eller liknande som är låg.

Annars är nog lösningen att göra som liteavvarje föreslog och fråga en elfirma om de råkar ha någon liggande eller kan spara en åt dig när de skrotar ut hos någon.
Har inte sett att den finns som reservdel dessvärre.
 
Skicka iväg ett mail till Schneiders kundtjänst och fråga om de har en mutter, jag har fått tag i nån enstaka småpilligur som inte går att köpa löst på det sättet.
 
Ratten finns som reservdel Men kan fråga runt.
Hade samma problem med annat märke och då lyckades jag tälja till nåt, minns bara inte vad jag använde. Ska prova och fila lite på en metallmutter om jag hittar rätta gänga :)
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Jag sparar på småprylar och det har väl gått sönder en och annan dimmer så om du skickar ett PM med adress så skickar jag en plastmutter. Eller vill du hellre ha en mässing?

Protte
 
  • Gilla
Bangan och 5 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Jag sparar på småprylar och det har väl gått sönder en och annan dimmer så om du skickar ett PM med adress så skickar jag en plastmutter. Eller vill du hellre ha en mässing?

Protte
Det här är väl underbart eller hur?
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Jovisst, men något PM har inte kommit, eller så försvann det för notisräknaren hoppade upp ett steg och sedan ner.

P
 
prototypen prototypen skrev:
Jovisst, men något PM har inte kommit, eller så försvann det för notisräknaren hoppade upp ett steg och sedan ner.

P
Svarat :)
 
Det här forumet är guld. Sökte först och hittade ett gammalt inlägg om dimmer som gällde täcklocket. Även då var det nån som sparat och kunde skicka. Och nu detta engagemang.
Muttern har ju inte vanlig m-gänga men jag hittade två tunna muttrar med rätt gängning.
Har filat ner och rundat godset i den ena. Filade också upp hålet i dimmerlocket (bra med gummibackar på skruvstädet). Nu limmar jag ihop de båda med nåt superlim som fanns hemma och väntar på att det ska torka ☺️
Bilder kommer sen -om det funkar
 
Det funkade, vilket gör mig lite barnsligt nöjd.
Tack för allt engagemang, förslag och erbjudande
 
  • Närbild på en suddig metallkomponent med ett hål, verktyg och annat byggmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En skruvstycke håller fast ett byggprojekt medan en fil används på materialet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eltavla med omkopplare och olika anslutningar, framgångsrikt monterad och ren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En metallisk låsmutter på ett bord, framgång med projektet antyds.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lyckad installation av en vit ljusbrytare med synlig monteringsskruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.