Vad skulle ni råda för material på väggen bakom en våtrumstapet/plastmatta? Visst är det godkänt att ha osb och vanlig gips bakom? Sedan när man läser om alla tätskikt och dyligt som behövs på golv och väggar så är min fråga vilka regler som gäller för taken i ett våtrum/dusch? Hur stoppar man fuktvandring upp genom taket? Var hem till en bekant som nyss renoverat badrummet pga en fuktskada. En yrkesman fixade golvet och väggarna med nytt tätskikt enligt konstens alla regler och satte senare kakel och klinker. Jättefint! Men innertaket (målad träpanel) lät man sitta kvar utan att någon, vare sig försäkringsbolaget eller någon annan undrade hur det såg ut under paneltaket?

Mvh
 
BKR har inga synpunkter på tak, oftast så sitter det en diffspärr i nyare hus i tak
 
nino skrev:
BKR har inga synpunkter på tak, oftast så sitter det en diffspärr i nyare hus i tak
Okey, så har jag en vanlig byggplast i taket så är sedan "beklädnaden" fritt? Tex träskivor eller vanlig panel? Om jag har våtrumsmatta på väggarna så är mattan själva tätskiktet så under kan jag ha OSB och gips som vilka innerväggar som helst? Visst är det så?
 
Tycker det låter klokt att använda ett material som är tätt om man vill ha det tätt. Varför använda material som inte håller tätt och sedan täta under? (Blev mycke tätt tätt)
 
LUDDET skrev:
Tycker det låter klokt att använda ett material som är tätt om man vill ha det tätt. Varför använda material som inte håller tätt och sedan täta under? (Blev mycke tätt tätt)
Ja men reglerna för tak i våtrum är ju inte helt "täta".. :S Är ju precis vad jag tycker är lite konstigt? Golv och väggar ända upp till tak ska ju vara fukttäta men själva taket dit mycket ånga och fukt stiger under en dusch verkar ju ingen, varken försäkringsbolag, BKR eller någon annan bry sig så värst mycket om?
 
Håller med dig, själv målade jag gipstak med våtrumsfärg och ner 10 cm på väggen så tätskiktet överlappade färgen så det blev som en tät box, anledningen att försäkringsbolagen inte bryr sig är nog för att det inte blir vattenskador och ånga ger ingen plötslig skada såsom det ska vara för att försäkringsbolaget ska ge någon ersättning.
 
Åter till rubriken.

Det är altså helt ok att ha vanliga gipsskivor bakom våtrumsmatta?
Och på våtrumstmattan är det sedan ok att sätt kakel eller klinker? (om det är godkänt från tillverkaren).
Varför då hålla på med alla olika tätskikt och våtrumsskivor?
Har sökt efter denna information men inte funnet något riktigt svar.
 
Våtrumsmatta + kakel/klinker blir dyrt men är antagligen värt det. Vet inte vilka våtrumsmattor som är godkända för detta, Armstrong och vilka mer?
 
Benny_P skrev:
Åter till rubriken.

Det är altså helt ok att ha vanliga gipsskivor bakom våtrumsmatta?
Och på våtrumstmattan är det sedan ok att sätt kakel eller klinker? (om det är godkänt från tillverkaren).
Varför då hålla på med alla olika tätskikt och våtrumsskivor?
Har sökt efter denna information men inte funnet något riktigt svar.
Samma funderingar här! En snygg våtrumsmatta på golvet. Måla de vanliga gipsväggarna och gipstaket med tex Beckers godkända våtrumsfärg. När man ledsnat på färgen så sätter man upp en snygg matta även på väggarna. Sedan efter några år när även mattorna känns tråkiga så kaklar och klinkar man hela skiten på ett säkert fullt godkänt "tätskikt".. d^_^b:D
 
Bezt skrev:
Våtrumsmatta + kakel/klinker blir dyrt men är antagligen värt det. Vet inte vilka våtrumsmattor som är godkända för detta, Armstrong och vilka mer?
Mitt hus levereras med monterade spillbitar av våtrumsmattor med svetsade skarvar på golvet.

Har sökt lite till och hittade detta.

Våtrumsskivor – kompatibilitetsprovade konstruktioner


  • I syfte att bygga för säkrare innemiljö har GVK tagit beslut om att påbörja en övergång från kartongklädd gips till mer fukttåliga skivor i våtrum.
  • För att säkerställa, kompatibiliteten, funktionen mellan nya skivor, lim och tätskikt bildades i januari 2008 en skivgrupp med experter från försäkringsbolag, produktleverantörer och branscher, där GVK ingår.
  • Skivgruppen har sedan givit i uppdrag åt SITAC att dels föreslå en metod med hjälp av vilken man skall testa kompatibiliteten, dels föreslå en nedre gräns för vad som skall kunna benämnas som fukttålig skiva uttryckt som procent RF, relativ fuktighet.
  • Utöver SITACs uppdrag krävs en granskning av de arbetsmiljöaspekter som följer med yrkesmässig hantering av de alternativa, mer fukttåliga skivorna.
  • GVK kommer under denna rubrik löpande meddela vilka alternativa skivor som kommer att kunna rekommenderas.
  • Tills vidare kan som hittills, plastmatta på kartongklädd gips eller motsvarande tätskikt av folie med ånggenomgångsmotstånd ≥ 1 000 000 s/m användas, tills kompatibla system och godkända skivor listas här.

Hittade även GVK http://www.gvk.se/upload/SakraVatrum2009JuniUtgava2.pdf
 
Har det hänt något mera på den här fronten? Idag fick jag höra att mitt badrum med våtrumsmatta/golv från Tarkett (på spån/gips) installerat -07 var OK -då. Idag om jag vill kakla över det är plötsligt mattan inte godkänd som tätskikt, enligt upplysning från färgbutik. Utan kakel - OK, med kakel - inte godkänt av fb.

Så om jag vill ha kakel måste alltså ett helt nytt ytskikt monteras enligt dagens normer (det kommer naturligtvis inte att hända) om fb ska åta sig en vattenskada i badet. Märkligt, sa Bill.

Kjell G
 
Alla våtrumsmattor är inte godkända för att sätta kakel på. Tarkodry och Armstong är två vanliga mattor som man kör ganska mycket med nu.Det finns en lista på GVK´s hemsida om vilka äldre mattor som är godkända.

Fixet "käkar upp" mattan om man har en matta som inte är godkänd för att sätta kakel på.
Det handlar även om att väggreglingen i ett äldre badrum med väggmatta inte är anpassat för att sätta kakel på, då det ofta är fel c/c avstånd.

Det är helt okej att måla väggar och tak med våtrumsfärg i våtrummet, men på väggarna måste det sättas väv innan.

Det är också så att åldersavskrivningarna på målat och matta börjar mycket tidigare, än ett kaklat/klinkrat badrum.

Reglerna för badrum är dock ett riktigt virrvarr, så det gäller att försöka vara uppdaterad och påläst!

Lycka till med era badrum!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.