Hej!

Har alla kakel och klinker i sina badrum nu för tiden? Vi har också tänkt att ha det, för det är ju himla snyggt.
Men nu har vi blivit varnade för att sätta kakel och klinker i badrummet på övervåningen för att det finns en risk att det spricker då huset rör lite på sig. ???

Har hört att detta har börjat bli en stor grej hos försäkringsbolagen, som tydligen har börjat få in massor med anmälningar om sprickor i kaklade badrum.

Jag har bara hört detta av en person som jag känner, men är någon som vet om det stämmer??

Det vore ju inte så roligt att få behöva renovera ett nytt badrum inom bara ett par år... :(

/Funderar...och funderar.....

 
Jag har faktiskt också hört att man ska passa sig för att kakla i badrum när huset är nybyggt, just för att det rör på sig och att det då kan bli sprickor i fogarna..

Vi har valt en snygg våtrumstapet i vårt badrum till att börja med...
Sen kanske vi kaklar om ett par år om vi skulle vilja det.. Nu mera går det ju att kakla direkt på våtrumstapet har vi fått veta, då blir det ju inte sååå mycket arbete när det väl blir aktuellt att kakla...

Men men detta är ju förståss en trendfråga och idag är det ju inne med kaklat badrum.... och jag håller med det är skitsnyggt... ;)
 
Vi har kaklat och lagt klinkers på alla badrum på övervåningen.

Man måste vara nogrant dock med underarbetet.

Vi har lagt klinker t o m i sovtummet och klädkammaren.

Jag har haft flera hus med kakel och klinkers och aldrig haft problem.

 
Min sambo är plattsättare och har gjort en hel del badrum med åren och det är inga problem att sätta kakel på ovanvåningen!
 
Hej

Håller precis på att inreda vårt nya hus som ska bli klart till sommaren. Vi kommer att välja plastmattor och våtrumstapet i badrummet. Vi har haft två vattenskador pga kakelfogar som rört sig. Jag har också hört, sätt inte in kakel och klinkers i nya trähus eftersom huset kommer att sätta sig. Om du ska kakla efter några år tänk på att välja våtrumsmattor som du får kakla på, man kan inte kakla på alla våtrumsmattor nämligen.

Tempra
 
Hej

Om man gör underarbetet tillräckligt bra så ska ej kakelfogar spricka.
Om man använder matta/tapet så måste man nog ändå förstärka väggar och golv innan man kaklar. Personligen skulle jag aldrig kakla på en tapet, det känns som en farlig lösning.

Görs det bara ordentligt så är det inga problem att kakla ett nytt hus, problemet är att många gör fel helt enkelt.

Sen kan ju jag tycka att matta/tapet är så gräsligt att jag ej skulle stå ut med det i mitt nya hus... :p

Ett råd kan ju vara att bygga huset i lättbetong som inte är lika känsligt för fukt som dagens moderna trä/skivkonstruktioner....

/ PJ
 
Håller med Patrik på alla punkter!
 
Oj,oj,oj... ???

Det blir inte lätt det här...hm, vem ska man lyssna på?
Kanske kan man ha matta på golv och kakel på vägg då?

Den största risken har jag hört, är att fogarna spricker i golvet, (om det nu spricker...) eller? :-/

funderar vidare...

/Patzy
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.