Hej,

Vid bilning i golvplattan så gick jag försiktigt runt golvvärmerören men ser att ett typ av plasthölje lossnat från röret. Funderade på vad det fyller för funktion och läste att det skulle kunna vara diffusionsspärren, dvs. det som håller syre ute. Stämmer det?

Röret i fråga installerades 2020 i samband med att huset byggdes och värmesystemet är levererat av Termotech.

Om det är folien som håller syre borta som lossnat, behöver man åtgärda det och hur?

Det handlar alltså om det svarta röret på bilden.

Tack på förhand!
 
  • Golvplatta med skadat svart golvvärmerör och avlossnat plasthölje, omgivet av betong och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har ingen erfarenhet av pex-rör som börjat separera i sina skikt, har aldrig sett det. Men är du helt säker på att det är ett golvvärmerör? Thermotech brukar väl ha golvvärmerör som är blå? Kanske blir det missfärgat av användning och/eller ingjutning.

Om det är ett golvvärmerör och om det är skadat så bör det väl gå att montera två skarvar och ett stycke friskt rör innan du gjuter igen hålet.
 
Närmare bilder på ev skada, dom andra rören är s.k rör i rör för vatten.
 
Stort tack för svaret! Om det inte är golvvärmerör, vad kan det tänkas vara? Det går nära väggen i ett badrum där det enl ritning ska ligga golvvärme i denna riktning med cc 300
 
Ta gärna någon bild på fördelningscentralen om det finns, så det går att se vad för slangar som är lagda.
 
Dom andra rören i dom röda skyddsröret är vanliga pex som går från bergvärmepannan till fördelaren för golvvärme och radiatorer på nedervåningen. Jag ordnar en bild ikväll. En separat fråga då jag ska dra om pex-rören. Ett verkar vara grövre än det andra. Kan det stämma? Gör den högre värmen att man exempelvis har grövre diameter på tilloppet? Ser ut att vara 22x3 medan det andra är ett vanligt 15-16 eller vad det kan tänkas vara.
 
J jonaserik skrev:
Ta gärna någon bild på fördelningscentralen om det finns, så det går att se vad för slangar som är lagda.
Här kommer bild på fördelaren för golvvärme. Slangarna ser ut att vara så mörka som den där jag bilat vilket bekräftar att det är golvvärmeslangen jag ser. Kan någon bekräfta att plasthöljet som skavts av är just diffusionsspärren och måste åtgärdas genom att skarva röret?
 
  • En golvvärmefördelare med flera anslutna mörka slangar och vita ventiler, synlig genom en öppning i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.