Bor sedan någon månad tillbaka i en hyreslägenhet, vars golv avger en mycket obehaglig lukt. Huset är byggt runt 2000, dvs rätt nytt, men golvet är rätt slitet.

Jag är rätt säker på att det inte är själva plastmattan i sig som orsakar lukten utan att det snarare blivit någon kemisk reaktion mellan betongen och golvlimmet (som gått upp i plastmattan)? Det sägs vara ett vanligt sjuka hus-problem iallafall?
Det som styrker denna teori är att golvet inte luktar någonting på vissa ytor, trots att det är exakt samma plastmatta, vilket borde betyda att själva plastmattan inte har någon speciell lukt.

Jag upplever detta som väldigt jobbigt och störande då det påverkar hela inomhusluften negativt. Kan inte trivas här helt enbart pga detta. :( Luften känns tung att andas in, och jag märker tydlig skillnad på luften när jag går in/ur lägenheten från trapphuset. Värt att nämna är att jag har mekanisk ventilation som går för fullt, i trapphuset är det ingen sådan! Ändå luktar det lite skumt här inne.
I början förstod jag inte vad det var som gjorde luften så enormt dålig här inne, jag hade ju grym ventilation. Till slut insåg jag att det var golvet som var boven. På många ställen stinker det på en decimeters håll.

Tyvärr var detta inget jag märkte vid visningen då den gick väldigt snabbt och det är möjligt att det hade vädrats då när jag kom.
Eftersom detta är en hyreslägenhet och eftersom jag inte kommer bo här mer än 2 år pga studier, känns det inte tänkbart att själv lägga nytt golv (trä/laminat/plastmatta, vilket som helst hade löst problemet).

Jag har dock funderat på om hyresvärden ändå kanske kan göra något åt det. Tycker ni jag ska höra av mig dit och isåfall, vad ska man säga och förvänta sig av dem?

Just nu har jag provat att lägga ut aluminiumfolie på de golvytor där det luktar mest, det har gjort stor skillnad för luften men det är fortfarande illa, och så kan jag ju självklart inte ha för jämnan.

Tidigare trodde jag att jag skulle kunna lösa problemet genom att lägga ut polish. Jag har provat med SC Johnsons golvpolish, men den verkar knappt dämpa alls nämnvärt, trots två lager. :(
Kanske det kan funka bättre med någon annan polish?

Det hjälper inte att försöka få bort lukten genom att "rengöra" golvet, jag har provat gnugga som en tok på vissa ställen men det har inte hjälpt ett dugg, tro mig. Det hjälper däremot att våttorka golvet - den där kemikaliska lukten som golvet avger försvinner på en gång (ämnet verkar vara vattenlösligt). Tyvärr är lukten tillbaka strax efter, så det är ganska kraftiga emissioner.

Tack på förhand för hjälp och tips!
 
Redigerat:
Prova med hyresvärden. Kan hända de åtgärdar det. Annars kan du lägga ålderbeständigt plast över hela golvet. Efter 2 år är det bara att rulla ihop den eller att använda som skydd till möbler då du ska flytta. Den bör spärra lukten.
 
kamilenski skrev:
Prova med hyresvärden. Kan hända de åtgärdar det. Annars kan du lägga ålderbeständigt plast över hela golvet. Efter 2 år är det bara att rulla ihop den eller att använda som skydd till möbler då du ska flytta. Den bör spärra lukten.
Får ta och göra det.

Jo, det lär lösa problemet, men ser inte det som någon tilltalande lösning av förståeliga skäl. Då lägger jag hellre plast/folie över de golvytor som luktar värst och sen lägger mattor över.
 
Skulle det kunna vara fukt som påverkar limmet ?

Det är i vilket fall som helst inte fel att du kontaktar hyresvärden om problemet. Du ska ju inte bo i en lägenhet där det känns "tungt att andas" :x
 
Limmet har troligen förtvålats. Det är ett sjuka hus problem.

Hyresvärden är ansvarig för din boendemiljö. Tar han inte frågan, så går du till kommunens miljörförvasltning och begär at de ska göra ett hembesök. Då ålägger de fastighetsägaren ett åtgärdande.

Hepp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.