Vi har just byggt en friggebod på 15 kvm vid fritidshuset som vi har isolerat. Friggeboden kommer användas när behov uppstår april-oktober och står alltså tom och ouppvärmd på vintern.
Frågan är nu vilket golv vi ska lägga i boden. Vi funderar på laminat eller plastgolv. Fördelar med laminat tycker vi är framförallt att det är snyggare och (vad vi tror) lättare att lägga? Nackdelen är väl att det blir kallare att gå på. Priset är väl ungefär samma som plastgolv och det är väl lika lätt att hålla rent.
Golvet kan väl inte ta skada om boden står ouppvärmd på vintern? :O
 
Golvet kan väl inte ta skada om boden står ouppvärmd på vintern? :O[/QUOTE]

Varför inte?

skulle inte lägga något laminatgolv med dessa förutsättningar, kör riktigt trägolv isåfall
 
tomlan skrev:
skulle inte lägga något laminatgolv med dessa förutsättningar, kör riktigt trägolv isåfall
Vad ser du för problem med laminatgolv?
 
Eftersom laminatgolv består av mdf/pressad papp så är det ju stor risk att det sväller mm
iom att TS ska ha friggeboden ouppvärmd på vinterhalvåret
 
Men varför skulle kylan ställa till det? Då kan man ju inte ha MDF/Laminat i något fritidshus som kallställs. Eller är du rädd för fukt? Då borde väl även exempelvis ett trägolv få problem.
 
Jag hade aldrig lagt MDF eller spån eller liknande i ett sådant läge. Bara min magkänsla. Massivträ är alltid massivträ. Varför inte lägga råspont och så kanske en trasmatta på golvet ifall boden skall användas som gäststuga? Eller givetvis ett riktigt trägolv om budgeten tillåter.

/Anders
 
Anders_Nilsson skrev:
Bara min magkänsla. Massivträ är alltid massivträ.
Min magkänsla är också tveksam och jag hade nog heller inte valt laminat. Skulle dock behöva styrka magkänslan med lite "hårda fakta" om det går.
 
Vad skulle hända? HDF-kärnan lär ju inte påverkas av lite kyla eller fukt. Extrem fukt så kanske skarvarna reser sig, men jag gissar att det går fint.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.