Undrar om någon kan hjälpa mig med att berätta hur man får loss kasetten från fönsterbågen på ett plastfönster. Antar man skall bända på listen, men hur?
Bifogar profilritning.
/GL
 
  • profil plastfönster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
på våra fönster fick man bända lite försiktigt typ underifrån och upp "om du fattar vad ja menar" men va försiktig för det blr lätt märken i listen, är det 2 glas kassett så tror ja att du kan dra upp den ur sitt spår med handkraft men vi har 3 glas kasetter och dom satt hårdare och då fick man ha ett plasverktyg att bända med och ev slå på så listen släppte. mvh kristian
 
Du ska in med ett vasst stämjärn i spåret där jag målat rött. Börja på fönstrets mitt och jobba dig mot ändarna.

Pilla INTE på gummilisterna !!!!!!!

Det tar ca ca 45 sekunder att lossa alla plastlister på ett 10x10 fönster. Sedan plockar du ut kassetten, den ligger mot karmen på små gummikuddar. Tryck lätt från utsidan så kommer kassetten.

Mvh
 
  • profil%20plastf%C3%B6nster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då borde det innebära, att en tränad tjuv tar sig in lika snabbt, eller?
 
Titta på ritningen, det är på insidan som man kan ta loss listen. Utsidan är homogen som du ser.
PVC fönster är grymt inbrottssäkra och har brutalt starka lås jämfört med träfönster.

Ett svenskt träfönster med aluminimbeklädnad däremot plockar man kassetten från utsidan på 1 minut.
Gummiklubba och platt skruvmejsel är vad som behövs.
 
Tänkte väl det. Jag trodde att insidan var utsidan. :surprised: :p
 
Tack "somelvis" för dina tydliga instruktioner.
/GL
 
Jo, svenska träfönster är är hopplöst dåliga ur inbrottssynpunkt.
De jag haft isär har haft aluminiumbeklädnad och varit löjeväckande enkla att ta ur glaser från.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.