Hej!

Jag och min sambo har nyligen köpt ett tegelhus byggt 1960. Under besiktning visade det sig att källaren är stoad, praimad och sen målad med plastfärg. Besiktningsmannen påpekade flera gånger vilka risker det kan medföra. I källarutrymmen ska man alltid använda sig av en silikatfärg som kan andas. Säljaren däremot påstod att så länge det fanns en platonmatta runt huset så kunde man måla med vilken färg som helst.

Är det någon som är kunnig inom detta område? Hur stor är risken för fuktskador?
 
Fuktskador uppstår väl först på material som kan mögla.
Alltså det är bättre med att grunden och väggarna får luft så fukten kan torka ut. Att lägga tex träreglar eller liknande mot ett naket betonggolv brukar resultera i fukt.
Har sett i flera hus där man lagt tex plastmatta direkt mot betong och där finns igentligen inget som kan mögla. Men det rekomenderas inte alls idag. Och jag rekomenderar inte det heller. I mitt hus har de lagt på 90 talet laminatgolv direkt mot betong med skumfog imellan. Visst idag ska man lägga platonmatta för att andas vilket är det bästa. Men det enda som kan mögla imellan är om det kommer in löv, smuts och damm. Jag kommer att rätta till golvläggningen så småningom.
Att ha en fungerande dränering runt huset är a och o. Det minskar fukten i grunden.
I erat fall skulle jag med tiden ta bort färgen och lägga klinkers, samt måla om väggarna med en färg som kan andas. Man märker när färgen börjar släppa och plattorna släpper om det är dax att börja dränera om huset.
En del studdsar runt i indiandanser när dom ser en grund som inte andas i ett rum och en del tar det lite lugnare men inser att det inte är den bästa lösningen.
Det finns en hel del tipps och ideer om du söker på forumet angående fukt i grunden och hur man förebygger det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.