Har en ASSA-låscylinder på förrådsdörren, okänd modell, cirka 10 år gammal. Igår tryckte sonen in en bit från en sandleksak in i låscylinder, när dörren senare skulle låsas upp med nyckel antar jag att plastbiten blev ordentligt intryckt.

Det går inte att se plastbiten och nyckeln går att få in hela vägen, men det går inte att vrida om. Så jag gissar att plastbiten kan ha tryckts upp mot stiften.

Något tips vad jag kan testa för att få ut plastbiten?

Jag har testat försöka skrapa ut den med något smalt och försökt suga ut den med dammsugare.
 
A
Jag hade plockat isär låset och bränt bort plasten i värsta fall.. Men iallafall demonterat och försökt den vägen få ur plasten..
 
harry73
Maskintok skrev:
Jag hade plockat isär låset och bränt bort plasten i värsta fall.. Men iallafall demonterat och försökt den vägen få ur plasten..
Bränns upp känns som en dålig ide
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Beror på vad det är för plast och hur hårt det sitter. Man kan testa med ett utböjt gem eller grövre ståltråd. Pyttelite superlim på den, försök sedan fästa plastbiten på tråden och dra ut den.
Limma inte fast ståltråden i låset bara :cool:

ingen garanterad metod, men värt att testa om man är stadig på handen.
 
A
Och din är?

Tja det står i värsta fall..
Du tror inte jag har gjort det förr med 4 småbarn?
 
M M_H skrev:
Har en ASSA-låscylinder på förrådsdörren, okänd modell, cirka 10 år gammal. Igår tryckte sonen in en bit från en sandleksak in i låscylinder, när dörren senare skulle låsas upp med nyckel antar jag att plastbiten blev ordentligt intryckt.

Det går inte att se plastbiten och nyckeln går att få in hela vägen, men det går inte att vrida om. Så jag gissar att plastbiten kan ha tryckts upp mot stiften.

Något tips vad jag kan testa för att få ut plastbiten?

Jag har testat försöka skrapa ut den med något smalt och försökt suga ut den med dammsugare.
Klipp/kapa bygeln och sätt dit ett nytt lås.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jag hade plockat isär låset och bränt bort plasten i värsta fall.. Men iallafall demonterat och försökt den vägen få ur plasten..
Fast jag kan inte komma åt och plocka isär låset utifrån, eller missar jag något nu?
 
A
Måste ju gå att montera isär låset.
Hur kunde man annars montera dit det....
 
A
Jag har fått köpa några lås och montera dit.
Köpte biltemas sist..
Det händer att ungarna är fram och gör hyss...
 
Maskintok skrev:
Jag har fått köpa några lås och montera dit.
Köpte biltemas sist..
Det händer att ungarna är fram och gör hyss...
Sätt dit ett med kod ;)
 
M M_H skrev:
Fast jag kan inte komma åt och plocka isär låset utifrån, eller missar jag något nu?
nej
 
  • Gilla
Hf_666
  • Laddar…
A
E elmont skrev:
Sätt dit ett med kod ;)
Jojo så pillerjohannes får ännu roligare... Nej tack..
 
A
  • Gilla
John Christer
  • Laddar…
Som jag förstår så är dörren låst och det är enda ingången in??
Om du inte kan pilla ut biten vilket kan vara svårt så återstår att bruka lite våld.
Antingen borra ut cylindern som då får bytas ut.
Eller ta väck täckbrickan och vrid cylindern med en skiftnyckel.
Då får du ut cylindern och kan ta väck dom lösa skruvarna som sitter kvar i cylindern.
Sen är det lättare att få väck plastbiten eller byta cylindern.
 
A
Aha jag fattade det som att dörren inte gick att låsa...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.