Hej!

Håller på att resa vårt uterum och jag är lite fundersam gällande plastning eller inte. Eller vad för sorts plats jag borde använda.

7x4,5m sadeltak. Plåttak på råspont med isolering i taket. Isolerade väggar och gjuten platta med 20mm cellplast. Ingen golvvärme.
Vi kommer montera in en luftvärmepump för underhållsvärme och en vedkamin för att värma upp.

Jag funderar dock på vad vi ska plasta väggar och tak. Planen är att med hjälp av luftvärmepumpen hålla 10 graders underhållsvärme året runt och värma upp med kaminen när vi vill vara där ute en längre stund.

Amatören i mig inser att det nog är dumt att plasta helt tätt utan att det bör vara nån plast som kan andas men jag har dålig koll på vad jag borde använda för plast.

Någon som har ett förslag?

Konstruktion av ett vitmålat uterum med sadeltak i anslutning till grått hus, på en gjuten platta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
V
Om du har värme året om kan du plasta. Jag gjorde det när jag byggde ut lillstugan.
Men det råder delade om det här.
 
V volvo51 skrev:
Om du har värme året om kan du plasta. Jag gjorde det när jag byggde ut lillstugan.
Men det råder delade om det här.
Min begränsade kunskap säger att det borde vara bättre med nån plast som kan andas lite då det finns risk att det kommer bli stora skillnader i temperatur. Tänk att det är +10 i uterummet men -20 utomhus. Är det då inte bra om plasten kan släppa igenom fukt?

Nån typ av plast, papp eller ångbroms känner jag att jag vill ha iaf.
 
V
Om du vill ha ångbroms så går nog det bra.
Vindpapp längst ut i väggarna.
 
blaxx blaxx skrev:
Min begränsade kunskap säger att det borde vara bättre med nån plast som kan andas lite då det finns risk att det kommer bli stora skillnader i temperatur. Tänk att det är +10 i uterummet men -20 utomhus. Är det då inte bra om plasten kan släppa igenom fukt?

Nån typ av plast, papp eller ångbroms känner jag att jag vill ha iaf.
Problemet kommer när du har kallare inomhus än utomhus. Om du har 10 inne och -20 ute så innehåller uteluften rejält mycket mindre fukt och den luft som då tar sig ut genom väggarna kommer ha för högt fuktinnehåll. Detta kondenserar någonstans i väggen. Därför har man plast så fuktig inomhusluft inte tar sig ut i väggen.

Om du inte vistas i rummet får det dock ingen ny fukt och det kommer bli väldigt låg relativ fukthalt i uterummet.

Om det tidvis istället är kallare i uterummet än ute så kan varm uteluft med högt fuktinnehåll leta sig in i väggen och när den då kyls ner kondenserar vattnet. Detta kan ju ske när temperaturen stiger snabbt ute och uterummet inte är uppvärmt (men isolerat). Då kan det vara 3 grader i uterummet men 15 grader ute. Är det då samtidigt fuktigt ute så blir plasten blöt på utsidan av kondens.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Problemet kommer när du har kallare inomhus än utomhus. Om du har 10 inne och -20 ute så innehåller uteluften rejält mycket mindre fukt och den luft som då tar sig ut genom väggarna kommer ha för högt fuktinnehåll. Detta kondenserar någonstans i väggen. Därför har man plast så fuktig inomhusluft inte tar sig ut i väggen.

Om du inte vistas i rummet får det dock ingen ny fukt och det kommer bli väldigt låg relativ fukthalt i uterummet.

Om det tidvis istället är kallare i uterummet än ute så kan varm uteluft med högt fuktinnehåll leta sig in i väggen och när den då kyls ner kondenserar vattnet. Detta kan ju ske när temperaturen stiger snabbt ute och uterummet inte är uppvärmt (men isolerat). Då kan det vara 3 grader i uterummet men 15 grader ute. Är det då samtidigt fuktigt ute så blir plasten blöt på utsidan av kondens.
Med tanke på vad du skriver så borde väl ångbroms vara ett bra val i det läget då den kan andas?

Vindpapp på utsidan och ångbroms på insidan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.