Hejsan!

Startade en tråd ang att plasta väggar o tak här innan...
Slutsumman av den tråden blev att bästa var nog att INTE plasta väggarna, just pga att jag kommer byta fönstrena, som kommer att täta hela huset mer än de bef. fönstrena vilket leder till att huset i sig tappar en del självventilation...
Men sen så håller jag på att hjälper en bekant med hans totalrenovering av sitt hus..
Vi va uppe på vinden o han hade väldigt lite isolering (sågspån) på sin vind.
O han sa att Anticimex sagt att han inte "får" isolera mer på vinden om han inte plastar taket från insidan....

Så till in fundering...
Väggarna kommer jag INTE att plasta... (andra våning i ett 1½plans villa inkl källare)
Men taket ska sättas nytt kortplankstak på hela andra våning, så jag har möjlighet att plasta hela 2a våning....

Bör jag plasta eller ej? För han ev. plan på att extraisolera vinden...
Men det är ett helt annat kapitel, för hela vinden är belagd med råspont, så frågan där är om man ska bryta upp råsponten o fylla i eller lägga uppe på den o få en luftspalt mellan bef. isolering och tilläggsisoleringen...

VEM kan man vända sig till ang detta? Finns väl s.k. fackmän som "SKA" kunna detta område?

Jäääätte tacksam för svar o tips på mina funderingar!

Huset är för övrigt byggt på ca 1945-1950 talet....

Mvh
 
Redigerat:
Man brukar normalt säga att man plastar beroende på om du har hygroskopisk isolering eller inte, hygroskopisk kör man utan. Sågspån är hygroskopiskt. Däremot finns det fler faktorer uppe på vinden som avgör om man bör isolera mer eller inte, som exempelvis om man har tillräcklig ventilation eller inte, kall vind eller varm vind mm....
 
Tackar för svaret =)

Följdfrågor:
Hur vet jag om ventilationen är tillräcklig?
Skillnad på Varm/Kall vind, hur vet jag vad min klassas som?
mm? Fler aspekter?

Bör jag isf lägga isoleringen på råsponten, så det blir en luftspalt mellan sågspånet och nya isoleringen eller bör man ta väck råsponten o lägga det direkt på sågspånet?

Mvh
 
Varm eller kall avgörs av på vilken sida du har isoleringen, sitter isoleringen mot taket har du varm vind, medans om vindsbjälklaget isolarats så är den kall. Gällande ventilation och luftspalter är jag ingen expert, men det jag kan säga om det är att regelverken för luftspalter är olika i Norge, Finland respektive Sverige. Jag är endast fritidsbygnadsvårdare, såmer kunskap och detaljer kanske andra forumgäster kan komma med...
 
tack för ditt svar!

Med tanke på att jag har isolering i innertaket (mellan 2vån. och vinden) och på vinden endast har spontat golv, så antar jag att det blir en kall vind...
Vad är det som gäller då? PLASTA?

hmm =/
 
bump!
 
Du har en kall vind. Du vill göra den ännu kallare genom att öka isoleringen. När varm luft nerifrån kommer upp på en kall vind blir det kondens och sedan mögel. Därför brukar man numera plasta mellan bostad och vind. Problemet när man plastar i äldre hus är att det kan vara svårt att få det tätt, och då kryper den varma fuktiga luften likafullt upp på den kalla vinden och så blir det mögel.

Jag tror att många här på byggnadsvårdsforumet skulle avstå från plast och bara isolera lite lagom med en isolering som tillåter fukten att vandra, exemeplvis kutterspån eller cellulosaisolering. I gamla hus har man ju ofta också en eldstad som man håller igång på vintern. Murstocken värmer vinden litegrand och gör kondensproblemet blir mindre akut.

Om du vill plasta och öka isoleringen så föreslår jag att du postar din fråga i forumet om Tak och Vindar. Där finns många som funderar kring hur undvika mögelvind.
 
Vi fick det rådet att vi inte skulle tillägssisolera våran vind. Det är idag 2dm sågspån mellan övervåningen och vinden.
Risken som betonades var att om vi isolerar mer, så kan vi förändra klimatet på vinden till det sämre, då vindens klimat var torrt och bra, ingen mögelpåväxt eller så alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.