Jag måste lägga om plattor utmed huset, de har satt sig genom åren och lutar åt alla håll. Ett råd jag fått är att lägga en plast under som lutar ut från huset så att vatten rinner bort från kåken. Låter ju i första skedet smart och vettigt, bort med så mycket vatten som möjligt, men sedan funderade jag lite. Blir det inte risk att vatten och fukt då stängs in under plattorna och skapar mer fuktpåverkan på källarväggen? Fler tips eller erfarenhet någon?
 
Som du säger , använd fiberduk istället , padda till ytan ordentligt innan du lägger stenen
 
Håller med KNe, använd fiberduk eller markduk under. Plast, om den inte släpper igenom vatten, kommer skapa problem.
Om du behöver större mängder så rekomenderar jag dig att kolla med olika anläggningsföretag, de brukar ha stora rullar, som man antingen kan köpa del av eller hela.

Mvh

Stefan
 
Tack för svar, fiberduk blir det. Sunt förnuft!
Ogräset och mossa i plattskarvarna är jobbigt att rensa bort. Jag har prövat många medel, inga har hjälpt ordentligt i längden. Inte ens en yta där jag lyckades spilla ut flera liter disel en gång är ogräsfri... Är det någon som har en bra huskur för sådan ogräsbekämpning?
 
Korvgubbe
Ett "husmorsknep" som jag tycker fungerar bra är att salta ogräset. Att göra jorden obrukbar genom att salta den är en välkänd gammal krigföringsstrategi som har fungerat i tusentals år. Nackdelen är att inget annat växer där på flera år, men är det plattor så önskar man ju inte någon växtlighet alls så det blir ett icke-problem. Men till blomrabatten så få man vackert rensa ogräs för hand.
 
S
du kan lägga markisolering istället. en skiv bredd gör mycke
 
Ska själv testa med salt. Visste inte om knäppet.
 
foga med flexifog
 
Flexifog, en typ av mjukfog alltså? Jag har kollat runt lite och hittar något som heter DANFAST FASTFOG. Om det nu är samma sak ska jag kolla men det låter ju smart. Nu kommer jag dessutom att byta plattor till oregelbundna på en yta så det blir mycket fog - och ogräs att hålla bort.
 
Men hur är det med salt och betongplattor? Har hört att man ska akta sig för det eftersom saltet ger frätskador och bryter ner betongen så att den blir skör och porös.
 
Korvgubbe
Eftersom jag tipsade om det i tråden får jag väl svara, jag vet ärligt talat inte! Jag har inte hört talas om det innan, och har inte märkt något heller. Dock har jag bara saltat i springorna och på (o)gräset som växer i dem, alltså långt efter att plattorna har lagts. Med tanke på att man har betongpirar på västkusten som står i 40-50 år så tror jag inte det är några problem med lite trädgårdsgångar. Även om det skulle vittra sönder snabbare så kommer det ändå inte att vara mitt problem, utan tidigast nästa ägares. :D
 
harry73
Problemet med salt och betong är framförallt att om betongen är porös kan saltet tränga in sig i betongen och då korroderar armeringen.

Eftersom plattor inte har armering och kräver en betongklas som tål vägsalt är det inget problem att salta på betongplattor
 
Följande text finns i skötselanvisningen från St.Eriks:

"Plattor och marksten av betong är känsliga för salthaltigt vatten och ren vägsalt, varför halkbekämpning genom saltning bör undvikas på markbetongytor, speciellt under det första året."

Skriver de detta bara för att ha ryggen fri?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.