Hej!
Jag tänkte dra lite nätverkskablar på vinden. Men för att komma ner där jag vill, så är det en plast under lösullen och regeln jag vill göra hål i. Har gjort samma kabeldragning hos mamma och pappa, men under deras lösull finns ingen plast?

Vad är det här för plast? Om jag vill göra hål i den, vad måste göras?
 
Det är den obligatoriska ångspärren som måste finnas för att förhindra att fukt kondenserar i isoleringen. Gör hål, dra kabeln och tejpa med avsedd byggfolietejp.
 
Ångspärr

täta riktigt runt hålet du gör bara, fuktig inneluft kan annars ta sig upp på vinden där, och när den kyls av så släpper den fukten i isoleringen/vinden
 
useless useless skrev:
Det är den obligatoriska ångspärren som måste finnas för att förhindra att fukt kondenserar i isoleringen. Gör hål, dra kabeln och tejpa med avsedd byggfolietejp.
Kan jag alltså låta kabeln gå genom ångspärren och tejpa runt? Eller menar du att jag borde göra hål hela vägen där kabeln ska ligga sen tejpa igen när jag tryckt ner kabeln?
 
Gör så lite hål som möjligt.
 
useless useless skrev:
Gör så lite hål som möjligt.
Yes, men kabeln måste alltså ligga under plasten när jag är klar? Inte gå genom plasten?
 
Det spelar ingen roll om den går över eller under plasten eller om den går igenom plasten 1 eller 5 gånger. Men ju färre gånger plasten punkteras, desto större sannolikhet är det att man får det tätt.
Gör på enklaste sätt och täta noga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.