Hej,

Jag håller på att renovera källaren. har rivet upp allt ner till betongen, lagt på nivels regelsystem, följt av golvspån samt epsplast med utfrästa spår för golvvärmeslang. Över detta hade jag tänkt mig ett tunnare lager golvspån. Behöver jag ha ålderbeständig plast mellan cellplasten och golvspånet?
Jag har köpt hem plast och det är inte direkt jobbigt att lägga det, så för mig spelar det ingen roll. Men frågan är vad som är rätt och riktigt? :)

Mvh

Stefan
 
Plasten skulle tyvärr ha legat på betonggolvet, innan du la nivell golvet. OM du är helt hundra på att du inte har tillskjutande markfukt, vilket fallet brukar vara i källare. Eftersom jag misstänker att du inte vill göra om allting nu, så skippa plasten helt och hållet, annars finns risken att den den första golvspånen, dvs den som ligger mot nivellgolvet kommer att bli dålig.

Ett bättre alternativ hade varit om du hade lagt cellplasten direkt mot betongbjälklaget, plast och sedan golvspån. Men det vill du nog inte heller höra nu...

Lycka till!
 
kimpo skrev:
Plasten skulle tyvärr ha legat på betonggolvet, innan du la nivell golvet. OM du är helt hundra på att du inte har tillskjutande markfukt, vilket fallet brukar vara i källare. Eftersom jag misstänker att du inte vill göra om allting nu, så skippa plasten helt och hållet, annars finns risken att den den första golvspånen, dvs den som ligger mot nivellgolvet kommer att bli dålig.

Ett bättre alternativ hade varit om du hade lagt cellplasten direkt mot betongbjälklaget, plast och sedan golvspån. Men det vill du nog inte heller höra nu...

Lycka till!
Tjenare,

Det där håller jag inte med om. Nivell säger inget om att man ska ha plast mot betonggolvet, de rekommenderar inte detta.
De tankar jag har kring detta är att man istället för att transportera bort fukten, vilket man gör med ett ventilerat nivellgolv så stänger man istället inne fukten under plasten.
Om man lägger en bit plast på ett betonggolv och låter den ligga där i ett par dagar så är den helt klart fuktig under.

Att lägga cellplast direkt mot betongen är ett alternativ, billigare än nivell, men inte bättre. Cellplast är jättekäckt för att slippa organiskt material mot betongen, men samma som att lägga plast direkt mot golvet, problemet består. Om man istället som med nivellgolvet transporterar bort fukten, så slipper man den helt. Både med cellplast och plast direkt mot betongen så stänger man inne fukten.

Det är vad jag tror i alla fall :)
 
Nivell säger inget om att man ska ha plast mot betonggolvet, de rekommenderar inte detta.
Alldeles riktigt, men tyvärr säger golvspåntillverkarna att det ska vara plast, om det finns risk för fukt.

Men som jag skrev, kör på, men skippa plasten. Då stänger du i alla fall inte in några spånskivor under plast.
Tyvärr så transporterar inte nivell golvet bort fukten utan en fläkt, men det hjälper till att ventilera utrymmet och ser till att det inte ligger något organiskt material mot det fuktiga betonggolvet.

Lycka till med golvet!
 
kimpo skrev:
Alldeles riktigt, men tyvärr säger golvspåntillverkarna att det ska vara plast, om det finns risk för fukt.

Men som jag skrev, kör på, men skippa plasten. Då stänger du i alla fall inte in några spånskivor under plast.
Tyvärr så transporterar inte nivell golvet bort fukten utan en fläkt, men det hjälper till att ventilera utrymmet och ser till att det inte ligger något organiskt material mot det fuktiga betonggolvet.

Lycka till med golvet!
Jo, det kan du ha rätt i. Jag skippar plasten helt.

Nu har jag ett ventilerat golv, med dubbla kanalfläktar som blåser in luft. Jag hoppas att detta kan bidra till att hålla fukten borta.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.