Jag har ett gammalt hus med torpagrund. Har självdrag som har kompletterats med tilluftsventil.

Jag har sett att det i vissa väggar är diff plast och i vissa papp. Ska jag efterhand som jag renoverar ersätta med samma material eller ska jag sätta papp i alla väggar/tak?

Anledningen till att det ska bytas ut är att jag ska byta alla isolering efter hand som vi renoverar, mössen har gjort sitt i isoleringen som har suttit i upp till 40 år.
 
S
antingen allt plast eller allt papp.
 
Min tanke också, men att plasta in ett så gammalt hus med självdrag känns inte rätt, eller känner jag fel ?
 
S
med rätt plast så funkar det.
men att kolla hur hela väggen ser ut. är ett stort problem.
hur stort är ditt hus?
 
130m2 på nedervåningen med snedtak där på ovanvåningen.
Alla rum ska renoveras med det kommer att ta tid eftersom vi har barn o ska bo här under tiden, det blir alltså ett rum åt gången.
 
De verkar som att entreplan som består av till största delen bålevägg har papp eller inget alls. Ovanplan som har branta väggar /tak har plast. Ska jag ersätta med samma eller pappa allt.

Sent from my MB860 using Byggahus
 
Bump
Nån?

Sent from my MB860 using Byggahus
 
Är det vanlig ullisolering (glasull/stenull)?
Plastens vara eller icke vara diskuteras ju friskt. Det senaste jag hörde från en kompis som är byggnadsingenjör är att man börjat ifrågasätta plast i väggarna, men att man bör ha det mot yttertaket om man inte isolerar med diffusionsöppet material.

Eftersom det uppenbarligen funkat i 40 år i ditt hus hade jag behållit plast i tak/snedtak, men bara kört vindpapp i väggarna.
 
Ok. men kan ja då använda mig av glas/stenull under plasten och en isolering som är mer fuktbärande i resten av huset?
 
Ja det är kanske det bästa. Men som sagt tror jag mineralull klarar sig bra i väggarna. Kommer du öka på isoleringen eller blir det ungefär som tidigare? Om du inte skall göra några större förändringar skulle jag göra som det var innan, det funkar ju bevisligen.

Men som sagt är detta ingen exakt vetenskap. Kommer säkert komma många kommentarer om förhöjt fukttryck mm på delar utan plast.

Själv har jag tilläggsisolerat taken på övervåningen, och kört med plast. Väggarna är original utan plast (cutterspån och trä). Jag har inte fått problem med fukt på vinden e.dyl.
 
Var försiktig med plasten. Om du tvunget ska ha plast så bör du vara väldigt noggrann när du bygger väggarna. De finns exempel på bålehus som inte klarat sådan isolering och det finns hus som klarat det. Men det är ett väldigt oförlåtande sätt att renovera ett gammalt timmerhus på som inte ger utrymme för mycket olyckor. Om du skippar plasten och inte använder mineralull blir renoveringen betydligt roligare och enklare. I ett längre perspektiv kommer huset också ha större chans att klara sig. Det finns ett stort historiskt värde i bålehusen eftersom de blir färre och färre, tycker vi som bor i denna delen av landet ska vårda vårt byggnadsarv eftersom det är unikt i sverige med undantag av Öland och Gotland.

För övrigt är tak och snedtak det sista ställe jag skulle haft plast på. Tänk på luftspalten mellan båle och isolering samt att lämna en bit fritt vid överliggaren om du väljer plastade väggar, och ha ordentlig ventilation i alla rum.
 
Tack för ett utförligt svar.
Ett par följdfrågor bara...

Jag har bara bara båle på neder våningen i väggarna och i dessa väggar är det inte plast idag.
Där tänker jag fortsätta med papp som idag.

I väggarna som gränsar till en kattvind där upp och i taket är det plast, men vet inte vilken isolering det är där men misstänker mineral.

Kanske säkrast att använda papp överallt och cellulosa isolering???
 
Så ser det ut i alla "moderna" bålehus jag känner till. Visst är det säkrast att använda papp och någon typ av isolering som kan buffra fukt, speciellt om du planerar att göra det i omgångar. Finns förhoppningsvis ingen anledning att riva ner det du har på övervåningen, men det gäller att hålla koll på taket så att det håller tätt. Kan rekommendera dig att ersätta pappen med någon form av väv, ex bisonduk som är enklare att sätta upp och betydligt mer stryktålig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.