skulle byta taket i källaren så jag har rivit ner det gamla, som det är nu så om man står i källaren och tittar i taket så är det först trätak sedan plast och sedan isolering 30cm och sedan trä och sist golvet på bo våningen, frågan är ska det verkligen vara plast längst ner mot källaren?
 
Har du värme i källaren så spelar det egentligen ingen roll, även om jag inte skulle haft någon plast där. Har du ingen värme i källaren utan det är en kall källare så skall du ha plast, men då på andra sidan isoleringen alltså plasten närmast värmen och inte närmast kylan.

Nu när du har rivit ner alltting så hade jag inte satt upp plast igen om du har värme i källaren, plasten kanske har haft som funktion att hålla isoleringen på plast, om det är fallet så köp vindpapp istället eftersom den är diff.öppen.
 
vi har mellan 9 och 14 grader i källaren, räknas det som den är uppvärmd då eller bör det vara plast åt andra hållet då?
 
Det vet jag faktiskt inte, men har hört att 16 grader är riktlinjer för om man skall plasta eller ej, alltså om man bygger ett föråd och har mindre än 16 grader där i så bör man inte ha plast men om det är mer än 16 grader så bör man ha plast.

Men detta baseras ju på att yttertemperaturen kan bli värmare än innetemperaturen på höst/ vår när du har stora svängningar mellan dag och natt. Och om man då har plast så får du kondens på plasten inne i din vägg eftersom den varma luften kyls ner mot plasten .

Nu är det ju så att varmluft stiger uppåt, så det borde inte vara något problem att inte ha plast ner mot källaren. Men helt säker är jag inte... Hur länge har det varit byggt som det är nu och kan du se några problem, om inte så är det nog inte något problem med att plasten där... svårt det här...
 
sedan 2005 har det nog varit så, det enda jag såg nu när jag rev ner det var att i två av hörnen så var det is på plasten....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.