Jag och min sambo är sugna att bygga hus inom den närmaste framtiden och funderar främst på att bygga med Myresjö. Deras ytterväggar är uppbyggda så att plasten ligger direkt bakom gipsen. I dagens samhälle så känns det mer och mer vanligt med ett sk installationsskikt (45 mm regel m isolering mellan gips och plast) detta för att undvika att plasten blir "punkterad".

Kan man på något sätt undvika att "punktera" plasten om man inte har ett installationsskikt?

Annars så kanske någon har erfarenhet om energianvändningen/inomhusklimatet påverkas efter många hål i plasten?

Tack på förhand!
 
  • Gilla
Mattias00
  • Laddar…
Energianvändning och inomhusklimat påverkas knappt av punkterad diffusionsspärr, det som kan hända är att fuktig inomhusluft letar sig ut i väggen, kondenserar när den kyls ner, och skapar mögel i ytterväggen.

Så länge du inte slår in spikar eller skruvar i väggen eller gör andra hål, så förblir plasten tät.

Själv tror jag iofs inte att det är hundraprocentigt tätt ändå, kring eldosor och liknande...
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
I vårt hus från 84 vet jag smartare att det finns hål i plasten på många ställen men har inte sett några problem där jag öppnat upp i samband med arbeten. Kanske kan vara större problem i nya hus med ännu tjockare isolering.
 
Det har väl iallfall tidigare varit så att Myresjöhus har levererats med utanpåliggande sockel kontakter på ytterväggarna (elen kommer upp ur golvet i golvlisten, med en utanpåliggande kanal ca. 20cm upp till uttaget). Antar att det är just av det skälet.

Det finns en tråd här om ett problembygge med just den lösningen i ett Myresjöhus:

http://www.byggahus.se/forum/el/99277-el-fel-eller-ok.html

Myresjöhus tog initialt inget ansvar för felet, hävdade att det var korrekt, först när elsäkerhetsverket hotade att tvångsevakuera byggnaden började något hända.

Sedan fortsatte Myresjöhus med en dåres envishet att låta samma elentreprenör fortsätta att göra undermåliga installationer i flera år till (finns ett antal trådar om dem här).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.