hej,
Återigen har jag börjat fundera på om jag ändå skall sätta plast även i badrummet vid min renovering. Rådet jag har nu är att jag inte skall sätta plast pga att den är tätare än väggmatta och då kan skapa en situation där det bildas fukt mellan de två tätskikten.

Jag har troligtvis inget behov av att göra ett installationsutrymmet bakom tätskiktet i ytterväggen.

Den svårighets jag ser med att inte ha plast i badrummet är hur man skall få övergången tät från intilliggande rum.

Med plast finns två alternativ
1) utan installationsutrymme
2) med installationsutrymme

Det jag började fundera kring var om att eventuella fuktproblem mellan tätskikten skulle kunna undvikas i P2 pga att det finns luft mellan dessa som eventuellt också kan ventileras mot andra rum. (läste i en annan tråd om någon som hade denna fundering)

Just nu lutar det åt att inte sätta plast men ju mer jag läser så blir jag bara mer förvirrad vad som är rätt eller fel.

Kan också nämna att vi byggde ett hus -92 där det var väggmatta i badrummet och där satte man plast och vad jag vet hade vi inga problem på 14 år.
 
Nu är jag lite osäker på vad som gäller plastmatta. Men när det gäller tätskikt av typ folie (och faktiskt även rollat) som uppfyller krav enl. BKR (plastmatta hanteras av GVK reglerna). Så skall folietätskikt vara tätare än diffusionstät plast. Just för att man skall kunna ha plast i ytterväggen.

Dvs. den fukt som läcker genom tätskiktet kommer att se plasten mot ytterväggen som öppen.

Detta var en ändring i regelverket 2007. Innan dess fanns problemet att tätskiktet var tätt, men inte lika tätt som plasten i väggen. Dvs. de mikroskopiska mängder vattenånga som trängde ut genom tätskiktet, fastnade där och kunde inte fortsätta ut genom väggen, däremd samlades fukt i väggen, halten steg långsamt men säkert. Nu efter 2007 så läcker ännu mindre mängder ut, och de ventileras då ut genom plasten i väggen.
 
hej,
ok tack för svaret. Skall kolla med golvläggaren ang vad som gäller plastmatta.
 
Enligt golvläggaren är plastmatta till vägg flera gånger tätare än fuktspärren så det skall inte vara problem att sätta plast bakom den så jag ändrar mig än en gång och sätter plast i hela huset. Enligt golvläggaren säter de i princip alltid plast i väggarna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.