Hej hopp!

Håller på att renovera köket här hemma.

Huset är byggt 1949 och ytterväggarna består av följande, inifrån och ut.
-tretex
-stående råspont
-reglar ca 45x70 med nån form av isoleringsskivor i
-utvändig panel

Ingen luftspalt alltså. Har ju funkat så här långt.

Nu till frågan: i köket som vi renoverar har gubben vi köpte huset av tilläggsisolerat. Han har isolerat insidan på ytterväggarna med 45mm samt en plastfilm närmast inne så att säga.

Denna plast är inte tejpad nånstans, och min fråga är om den fyller någon som helst funktion? Kan jag ta bort den?
 
Ja den fyller sin funktion. Otejpad är den inte lika tät som tejpad, men fortfarande ett gott fuktskydd. Så behåll den och bättra på skarvarna med tejp.
 
Aha! Nu har vi även tagit upp en innervägg, så köket sitter ihop med ett rum som saknar plast. Ser vi några faror där?

Skulle även behöva använda det plastade utrymmet som installationsskikt för el.

På grund av platsbrist har jag ingen möjlighet att lägga till ett ytterligare utrymme för installation.
 
Innerväggar är aldrig plastade.

Du kan flytta plastskiktet till mellan den invändiga isoleringen (45 mm) och den gamla ytterväggen så har du ett lättillgängligt installationsskikt. En grov tumregel säger att plasten kan sitta upp till 1/3-del in i isoleringen utan problem med kondens. (Bör kunna sitta i mitten också, men då finns risk för kondens om den yttre isoleringen inte är lika effektiv som den inre el om det är hål el glipor. Man bör nog anta att isolering aldrig är riktigt 100 % perfekt utförd på varje cm2. Då är ca 1/3-del en bra tumregel med inbyggd marginal.)

Som jag tolkar det har din yttervägg 70 mm med isolering + 13 mm treetex + stående spont (stomme?) 50-100 mm tjock(?), vilket bör motsvara ca 2/3-delar av isoleringen.
 
Aha!

Vad jag menar är att det plastade köket nu sitter ihop med vardagsrummet vars ytterväggar är oplastade samt ej eller tilläggsisolerade.

Men då kanske jag flyttar plasten precis som du beskriver, så slipper jag täta vid eldosor och sånt.
 
Du kan göra hur du vill med vardagsrummet - plast el inte. Om du tänker tilläggsisolera (oavsett om det är på insida el utsida) så är det nog lämpligt med plast.
 
Då kommer en följdfråga: har även tänkt sänka taket 45mm för att sätta nytt innertak. Bör jag plasta taket också?
Huset har självdragsventilation och har efter att förra ägaren installerat bergvärme fått en "antydan till mikrobiell påväxt på innertaket på vinden". Köket kommer ju ha en riktig fläkt med mekanisk frånluft via imkanal. Tänkte om man plastar innertaket så kanske man minskar den fuktiga luften som läcker till vinden? Bjälklaget mellan boytan och vinden är isolerat med kutterspån enbart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.