Har laggt in ny plast i min krypgrund för att den gammla var lite slarvigt inlaggd. Har fått till det tätt och fint runt plintar mm men har probmen med uppviket kring grund muren. Vad brukar ni göra för att få plasten att sitta kvar 30cm upp på grundmuren?
 
Hej.
Jag har sett flertalet lösningar med att man sätter en regel som håller kvar plasten längst grundmuren.
kan det vara något för dig tro?.
 
Kan nog funka på vissa delar. Men frågan är hur de fäster regeln? Om man spikar den måste det ju vara på den murade delen? Jag har på vissa delar utav grund muren sulan så högt upp att dem är högre än 30cm. Går nog inte att spika i sulan?
 
Borr och spikplugg?
 
Det är nog inga problem för dig att lyckas fästa fast regeln, man kan ju i pricip fästa allt mot allt i dagens läge.
 
Ja, borra är kanske ett alternativ. Gillar inte att borra i muren men om det är det sista alternativet får det bli så. Skall fundera på det. Någon som har fler förslag?
 
Du kommer ju inte behöva borra några stora hål, och inte så många heller, så det tycker jag nog inte att du ska se som något problem.

Det går ju alltid fixa till någon konstruktion som står på backen och lutar mot grundmuren och på det sättet håller kvar plasten, men känns som
det blir ett jobbigt projekt.

Om du har det slätt och fint på backen så kanske du kan ta och ställa upp tex LECA-block längst muren som håller kvar plasten.

Jag bara skriver det som dyker upp i huvudet nu, personligen så är ju mitt första förslag med regeln det jag skulle rekommendera.
 
Hej

Eftersom inplastningen är en del i ett system som bland annat bygger på att allt organiskt material ska bort så är det synd att sätta upp en regel, om den nu är av trä

Jag rekommenderar tejp. Det funkade klockrent senast jag var på ett sånt jobb. Det går snabbt och blir tätt.

Mvh Wasa
 
Men pga att man lägger plast så är ju målsättningen att skapa ett klimat som inte skadar trä,
Annars så är ju endå grunden "farlig" för resten av huset, Tror inte trådskaparen vill plocka bort huset bara pga att det är i trä :)

Finns ju metallreglar om man nu skulle vilja använda det istället.

Vad använde du för tejp? svårt att se att det ska sitta år ut och år in på en grundmur men det finns säkert specialtejp för detta?
 
T-embalage, Tätningstejp T-Flex 50mm x 25m

Sitter som berget. trodde inte på det först så vi testade på brädgår´n. Vi satte en bit tejp på en leca-sten. När vi drog loss den (båda händerna, full kraft) så släpte inte tejpen utan leca-stenen gick sönder...

Lösningen är redovisad till, och godkänd av, Anticimex som i detta fall var kravställaren.

Givetvis ska man inte ta bort huset för att det är av trä. Andemeningen var att minska organiskt material till ett minimum... Stålreglar går säkert alldeles utmärkt.

mvh Wasa
 
I så fall så är det ett bättre alternativ att tejpa, om nu inte det är ett orimligt pris för den tejpen.

Tack för informationen.
 
Isaksson skrev:
Men pga att man lägger plast så är ju målsättningen att skapa ett klimat som inte skadar trä,
gissar att du inte haft en krypgrund ....
gaia
 
Ålderbeständig tape från ByggMax t.ex.
Är man orolig, kan man prima betongen där tapen ska sitta. Men den sitter bra mot PE och betong.
 
Isaksson skrev:
I så fall så är det ett bättre alternativ att tejpa, om nu inte det är ett orimligt pris för den tejpen.

Tack för informationen.
Det är absolut lättare än att dribbla med reglar och samtidigt få upp plasten å borra och greja...

/Wasa
 
gaia skrev:
gissar att du inte haft en krypgrund ....
gaia
..?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.