G
Två skolor om plast på väggarna.
Ena snickarn tycker att man inte ska ha plast(fuktspärr på väggarna om väggen inte är för tjock.
Den andre säger att om man har tjocka vägger behövs plast.
Om man då inte använder vatten, har bra ventilation så behövs väl inte plast på insidan av väggen.
Om man vänder på det hela.
Varför har man inte plast på utsidan eftersom fukten finns ute när det regnar,snöar mm.
(70 talet fanns plasten på båda sidor vilket gjorde att trät ruttnade.
Bara en stilla undran.
Varför står det fortfarande gamla hus kvar som inte har plast varken i väggar eller tak.
Beror det på att dom har mekanisk ventilation eller beror det på att det var rejälare hus förut.
Idag består hus bara av gips trä och lite isolering.
Bara en tanke som slog mig när jag hörde resonemanget mellan två snickare.
Bara inom parantes.Om man skall in i en ny kåk.Bryt bort panelen,plocka bort isoleringen och sparka in gipsväggen.
lite svårt med gamla kåkar.)
 
Vet inte om du rörde ihop det men enligt vad du skrev förespråkade båda snickarna samma sak. Dvs plast på tjocka väggar.
 
G
Rör inte ihop det.
Vad är tjock vägg.
30 cm???40cm????50cm?????
Vanlig vägg ned 2"x 5" är inte tjock.
125 mm stående regel,gips 13 mm 45 regel + panel 25 mm =208 mm + vindpappen 2-3 mm
Totalt 210 mm.
Dom flesta sådana väggar och mindre hade inte plast tidigare.
Ett gamalt hus utan plast på insidan av väggarna med mekanisk ventilation har inga fuktproblem i väggarna.
Betyder det att husen,garagen mm som byggs idag är sämre än äldre hus.
Är dom för täta helt enkelt.
Går väl inte en dag utan att någon klagar på mögel.
 
Mikael_L
Ena snickarn tycker att man inte ska ha plast(fuktspärr på väggarna om väggen inte är för tjock.
Den andre säger att om man har tjocka vägger behövs plast.

Hmm, jag tycker precis som tidigare inlägg att snickarna verkar överens... ;)


Om man då inte använder vatten, har bra ventilation så behövs väl inte plast på insidan av väggen.
Om man vänder på det hela.
Varför har man inte plast på utsidan eftersom fukten finns ute när det regnar,snöar mm.

Regn (och hög luftfuktighet) utomhus är det bara då och då, väggen torkar ut mellan gångerna.
Däremot har du ett ständigt fukttryck innifrån huset pga att det är varmare där inne + dusch, torkning av kläder, utandningsluft och matlagning som gör att du har alltid har stort fuktinnehåll i inomhusluften.
All denna fukt skulle kondensera och fälla ut som vatten mitt i din yttervägg om du inte har plastfilmen (närmast innerväggen då). Och du kan sen räkna ut vad som händer efter det.


(70 talet fanns plasten på båda sidor vilket gjorde att trät ruttnade.

Plast på båda sidor verkar superdumt!!!


Bara en stilla undran.
Varför står det fortfarande gamla hus kvar som inte har plast varken i väggar eller tak.
Beror det på att dom har mekanisk ventilation eller beror det på att det var rejälare hus förut.

Det beror på:
1. Mycket dragigare hus = att även fukt ventilerades bort mer effektivt.
2. Att dom inte var tätade med glas/stenull var nog bättre (men sämre ur energisynpunkt), jag tror att rena plankväggar samt spånisolerade klarar fukten bättre.
3. Vedspisen gjorde ett shysst självdrag i huset som ytterligare torkade upp.
4. Det var mycket mindre fukttryck i dåtidens hus, när dom bl.a. inte hade dusch.
Gamla hus som moderniseras får mycket riktigt många ggr problem.

Idag består hus bara av gips trä och lite isolering.

hmm, myyyycket isolering...

Bara en tanke som slog mig när jag hörde resonemanget mellan två snickare.
Bara inom parantes.Om man skall in i en ny kåk.Bryt bort panelen,plocka bort isoleringen och sparka in gipsväggen.

Jodu, ta bort isoleringen minskar definitivt risken för mögel, men så länge jag inte äger ett alldeles eget vattenkraftverk är det nog inte något alternativ, inte heller att bygga ett nytt hus på sådär gammalt och "hederligt" vis. ;)
 
G
Fortfarande inte svar på vad tjock vägg är.
Bara en amdra nassa svar.

"Regn (och hög luftfuktighet) utomhus är det bara då och då, väggen torkar ut mellan gångerna.
Däremot har du ett ständigt fukttryck innifrån huset pga att det är varmare där inne + dusch, torkning av kläder, utandningsluft och matlagning som gör att du har alltid har "stort fuktinnehåll i inomhusluften.
All denna fukt skulle kondensera och fälla ut som vatten mitt i din yttervägg om du "inte har plastfilmen (närmast innerväggen då). Och du kan sen räkna ut vad som händer efter det."

Man duschar väl i badrummet som alltid har bra ventilation(och dom som inte har bra ventilation sanerar sig själva).
Matlagning.Spisfläkten drar ut matos och ev fukt.
Och resten av fukten tar mekaniska ventilationen hand om.

"Plast på båda sidor verkar superdumt!!! "

"Är inte bara superdumt men bevisar vilka stolpskott som trodde att dom var byggmästare dvs dom kunniga herrarna."

"Det beror på:
1. Mycket dragigare hus = att även fukt ventilerades bort mer effektivt.
2. Att dom inte var tätade med glas/stenull var nog bättre (men sämre ur energisynpunkt), jag tror att rena plankväggar samt spånisolerade klarar fukten bättre.
3. Vedspisen gjorde ett shysst självdrag i huset som ytterligare torkade upp.
4. Det var mycket mindre fukttryck i dåtidens hus, när dom bl.a. inte hade dusch.
Gamla hus som moderniseras får mycket riktigt många ggr problem."

Vet ej hur långt tillbaka i tiden du går men vi kan hålla oss till 1900 talet då sten eller glasull upptäcktes.

Även så vedspisen.Folk började tidigt att slänga ut sina vedspisar.Dom elektriska spisarna slog ordentligt.

"hmm, myyyycket isolering... "

Jodu, ta bort isoleringen minskar definitivt risken för mögel, men så länge jag inte äger ett alldeles eget vattenkraftverk är det nog inte något alternativ, inte heller att bygga ett nytt hus på sådär gammalt och "hederligt" vis. "
Tillbaka på ruta ett.

Undra på att många nybyggda hus har problem med mögel och fukt idag.Dom är alldeles för täta.

Någon som kan svara på vad tjock vägg är.Vart går gränsen.
30 cm 40 cm 50 cmm ????????


 
Mikael_L
Är det inte bäst att du frågar själva källan, dvs snickarna som hade så tydliga åsikter om plast i tjocka resp tunna väggar.
Vi här på forumet kan väl knappast veta vad snickare A och snickare B har för mått på sina "tjocka" väggar. ;)
 
G
Gjorde det och fick veta vilket som gällde + vilka väggar som det inte skulle vara plast på. ;D
 
Mikael_L
Ahaa, och vilka är det?

NYfikeeeen... ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.