Hej!

Är fundersam över om vi ska ha plast eller papp i väggarna i vårt blivande varmförråd. Vi planerar att hålla rummet varmt till mellan 5-10 grader och vi planerar att ha en torktumlare där inne. Så när den körs blir det lite varmare där inne plus att det bli lite fuktigt trots att det är en kondenstumlare.

Vad tror ni? Plast eller papp?
 
Problemet som du råkar ut för i ditt "varm förråd" är att du delar av året kommer ha varmare ute än inne, och om du då sätter plast så kommer plasten vara på den kalla sidan och det kan skapa problem med fukt eftersom fukten så fall kondenseras på plasten.

Att du sätter en torktumlare där stökar till det en del eftersom den avger en del fuktig luft som gör att man gärna vill sätta plasten där. Som jag ser det så antingen så sätter du plast och håller runt 20 grader där året om, eller så struntar du i plasten och låter bli din torktumlare. En tredje väg som KANSKE skulle fungera är att du behåller dina 5-10 grader, sätter en ångbroms och organisk isolering och till det så sätter du mekanisk frånluft och en avfuktare som är igång när du använder din torktumlare. Då BÖR du har minskat ner den mängd fuktigluft som produceras av din torktumlare så ångbromsen och din organsika isolering BÖR ha MÖJLIGHET att hantera fukten, KANSKE, OM DU HAR TUR....
 
En fuktstyrd frånluftsfläkt som startar automatiskt om luftfuktigheten blir för hög kan vara ett bra alternativ till en luftfuktare.

Eftersom utrymmet är tänkt som ett förråd så är det viktigt att utrymmet är torrt och välventilerat, annars fins risk för mögel på det du förvarar där. Har du det torrt och välvenitlerat kan du skippa plasten, men den kommer knappast att orsaka några problem om du monterar dit den. Användningsområdet kanske förändras i framtiden och då kan det kanske vara bra om den är där.
 
Ni förstår ju dilemmat. En enkel lösning är ju att plasta och hålla 20 grader. Anledning till att jag inte automatiskt gör så är att jag är rädd för elräkningen på den lösningen.

Jag har också funderat på den framtida användningen av utrymmet. Det troliga är att utrymmet kommer att användas mer vilket talar för att plast ska in.

Men en medelväg då - jag sätter in plast, håller 10 grader och har en pax-fläkt som går samtidigt som tumlaren går och en stund efter också. Sätter in rikligt med ventiler i rummet så att det är välventilerat.
Problemet med inne- och yttertemperatur kvarstår ju men det kanske funkar ändå om det är välventilerat och 10 grader och all fukt vädars ut med paxfläkt?

En annan lösning är ju att ta bort tumlaren därifrån men det är därför jag renoverar därinne, för att kunna ha tumlaren just där. För tillfället står den väldigt bökigt till i mitt sovrum. Har ett litet hus med litet badrum.
Men det klart att den kan stå kvar där. Jag tycker bara inte att det känns speciellt roligt.

Men var går gränsen egentligen för hur varmt det måste vara i rummet när man har plast. Är det 18 grader? För om det går ner till exempelvis 14 så är ju det mycket billigare att hålla den temperaturen. Finns det någon exakt temperatur? Eller går att vid viss tid på året öka temperaturen i huset för att misnka problemen med fukt?

Svårt detta. Tack för all hjälp hittills!
 
Jag tror att man säger att under 16 grader så skall man inte ha plast. Du är rädd för elförbrukningen, hur stort är rummet egentligen, för om det är stort så skulle du kanske kunna avdela det i 2 delar, en del som du har torktumlaren i och håller varmt och med plast. Och den andra delen håller du dina 5 grader i.

Är uttrymmet litet så klara du säkert det uttrymmet med en litet element på 700 W eller så och det kommer inte bli några större kostnader för dig, det blir betydligt dyrare att få problem med fukten.
 
Redigerat:
Mikael_L
Jag tror jag skulle plastat.

När är det varmare ute än inne?
På vårkanten väl?!

De dagar då det varit nattkallt men temperaturen stiger rejält under dagen, kolla vilken låg luftfuktighet det är ute då! Och räkna på hur många graders tempsänkning det krävs för att nå rH100% (kondensering).

Men att hålla koll på rH i förrådet kan ju aldrig vara fel, det finns ju flera metoder.
Bara mäta och inte göra något förrän man är säker på att den är förhöjd.
Fuktstyrd PAX-fläkt.
Avfuktare.
Torrboll.
 
Jag tror mest på isolering + plast + värme över 16grader + bra ventilation.
 
Tack för alla svar! Jag blir så glad.

Efter att ha läst på mer och funderat mer så börjar det väga mer och mer för att jag ska sätta in plast.
Den framtida användningen av rummet kan bara bli större och jag vill ju egentligen ha utrymmet uppvärmt för att huset ska må bra. Så jag drar in plast, håller 16 grader, drar in en paxfläkt, torrboll samt håller koll på luftfuktigheten i rummet.
Var man nu köper ett sådant instrument, än värre tolkar det. Men det är en annan historia.
Jag har dock en fudnering som inte vill lämna mig riktigt. Det är på vårkanten och även på hösten som det är viktigast med uppvärmning när man har plast. Inte sant? Borde det då inte funka att hålla en lägre temperatur på vintern, alltså runt 5-10 grader och sen när våren kommer, öka värmen till ca 17 grader, hålla den värmen våren ut och sänka när sommaren kommer. Kanske till och med stänga av elementen? Vem har element på på sommaren? Sen när hösten kommer, dra igång elementen igen för 17 graders värme och sänka när vintern kommer.
Krångligt men genomförbart?
 
Mikael_L
starmanin skrev:
Tack för alla svar! Jag blir så glad.

Efter att ha läst på mer och funderat mer så börjar det väga mer och mer för att jag ska sätta in plast.
Den framtida användningen av rummet kan bara bli större och jag vill ju egentligen ha utrymmet uppvärmt för att huset ska må bra. Så jag drar in plast, håller 16 grader, drar in en paxfläkt, torrboll samt håller koll på luftfuktigheten i rummet.
Var man nu köper ett sådant instrument, än värre tolkar det.
Börja du med ett mätinstrumet, ingen ide att börja åtgärda sånt som inte behövs åtgärdas.
Jag tycker du kan köpa nästan vad som helst, några exempel:

http://www.kjell.com/?item=48599&path=552500000,563000000,564000000
http://www.kjell.com/?item=48184&path=552500000,563000000,566000000
http://www.kjell.com/?item=48674&path=552500000,563000000,566000000
(Den här loggar, kan vara trevligt att få se hur det varit över tid)
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=143733748
http://www.jula.se/digital-termometer-hygrometer-133869

Köp dock inget som har två pinnar som ska köras in i något material, det är inte den fuktigheten du vill mäta, typ:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=55524975

Så länge du har under 85% rH är det ganska lugnt, men tänk på att dessa instrument har mycket felvisning. 5% eller 5rH är nog rätt OK prestanda för ett budgetinstrument, proffsprylar har sällan bättre än 2-3% felvisning. I annonstexterna är det rätt hemligt med felvisningen tydligen. Men i butiken kan du bläddra lite i manualen och kolla.

Men summa summarum, visar ditt instrument aldrig eller möjligen vid enstaka tillfälle över 80% rH är du trygg. Det är inte dumt om det lite då och då blir lite torrare, så allt får chansen att torka upp lite extra mellan varven.

Jag har dock en fudnering som inte vill lämna mig riktigt. Det är på vårkanten och även på hösten som det är viktigast med uppvärmning när man har plast. Inte sant? Borde det då inte funka att hålla en lägre temperatur på vintern, alltså runt 5-10 grader och sen när våren kommer, öka värmen till ca 17 grader, hålla den värmen våren ut och sänka när sommaren kommer. Kanske till och med stänga av elementen? Vem har element på på sommaren? Sen när hösten kommer, dra igång elementen igen för 17 graders värme och sänka när vintern kommer.
Krångligt men genomförbart?
Du har helt rätt i resonemanget.
Om du tar in utomhusluft som är 100%rH (mer kan det ju inte bli :)) och sen värmer upp den 3 grader C (utan att tillföra ytterligare fukt) så är du hemma. Då är rH 83%.
Så är det minusgrader utomhus så behöver du inte värma till mer än 5gr för att alltid vara säker på fukten. Men givetvis om ingen ytterligare fukt tillförs, t.ex. torktumlaren, snöiga skor man stampar av, att man andas där inne osv ...
 
Redigerat:
Oj! Tack för alla länkar! Ska köpa en hygrometer när jag åker till stan i helgen.
Nu känner jag mig säker på hur det funkar med plast, fukt och med temperaturer.

Hur är det med ventilering av luftspalt förresten? I en vägg som har fjällpanel på utsida så blir ju luftspalten alltid ventilerad eftersom det finns små hål runt fjällpanelen. Men i taket då? Där har man ju papp som gör att det inte kommer in någon luft. Hur ska den luftspalten ventileras?
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
... Så länge du har under 85% rH är det ganska lugnt, ...
Jag läste just nu på ett ställe att svamp och mikrobakteriell påväxt startar vid rH 75%.
Jag tyckte själv det lät lite hårt, då det vissa årstider är svårt att få under 80% inomhus om man inte har någon luftavfuktning ...

Men det är kanske så, för jag drar mig till minnes att 85% rH är gränsen för att limma mattor på betonggolv, så jag har säkert blandat ihop begreppen lite ... :blushing:
Kolla gärna upp lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.