Är i start groparna för att bygga nytt samt renovera gamla delen utav en torp.
Frågan som man alltid får olika svar på är om man ska ha plast eller inte i husbygget, därför skulle det vara intressant att se vad ni tycker här.
 
sök och du skall finna.
 
Ett friskt hus är ett tätt hus med god ventliation! Alltså - du ska ha plast!

En brasklapp - om du ska ha plast så ska du ha det i hela huset, inte bara i en del av huset - då gör det ingen nytta.
 
Lastkaj, det är inte så enkelt, det beror helt på hur huset används. Om det till exempel inte står uppvärmt alltid, kanske ouppvärmt den allra mesta av tiden så är det inte säkert att det är en bra idé att ha plast i väggarna.

Sen undrar jag hur du resonerar att det inte gör någon nytta att bara ha det i en del av huset? Om det nu är en byggnad där plast är en bra idé så gör det nytta på alla ställen man sätter den. Det bästa är att ha i hela, men delar kan vara bättre än inget.
 
Ofta är gamla hus också friska hus och då fanns det knappast någon plast som jag är skeptisk till - speciellt om det är ett torp.

Om budgeten tillåter skulle jag använda lin eller cellulosaisolering och skippa plasten!
 
Risken måste ju andå vara kondens vid plasten med tanke på temperatur skillnader som uppstår.
Gamla hus som "andas" står ju än idag utan skader, frågan är om plast inte medför en större risk än t ex vindpapp på insidan.
 
Vill nog påstå att många luras att tro att ett diffusionstätt skikt av plast räddar allt i åretruntbebodda hus.

Funkar i teorin men inte i verkligheten.

Vill sticka ut hakan med påståendet att det är ovanligt med fuktproblem p.g.a. diffusion på kallvindar.

Desto vanligare är det att konvektionsläckor står för problemet. Det är helt enkelt hål på skiktet så att fuktig rumsluft söker sig genom läckor upp till vinden.

Varm innomhusluft söker sig uppåt och bildar ett övertryck uppe under innertaket (jämför lyftkraften i en varmluftsballong). Vid varje läcka åker rumsluft i snabb takt upp till vindan.

Motmedlen är:

I första hand- omsorgsfullt utfört tätskickt närmast insidan av bostadsutrymmena.
I andra hand- ventilation som sörjer för att undertryck uppstår i bostadsutrymmena.
I tredje hand- en penningslösande investering i en avfuktningsanläggning som kostar, både i inköp och drift.

KOB.
 
Mikael_L
jon_h skrev:
Sen undrar jag hur du resonerar att det inte gör någon nytta att bara ha det i en del av huset? Om det nu är en byggnad där plast är en bra idé så gör det nytta på alla ställen man sätter den. Det bästa är att ha i hela, men delar kan vara bättre än inget.
Håller inte med, i randzonerna just utanför de plastade områdena så kommer det bli ett väldigt högt fukttryck som innebär risk för fuktskador och röta precis där det plastade området slutar.
 
Mikael_L
fridhem skrev:
Risken måste ju andå vara kondens vid plasten med tanke på temperatur skillnader som uppstår.
Gamla hus som "andas" står ju än idag utan skader, frågan är om plast inte medför en större risk än t ex vindpapp på insidan.
Gamla hus ...
Jag har hört till leda att gamla hus är så bra, för dom har alltid klarat sig.

Om jag inte var det minsta bekymrad över vad mina uppvärmingskostnader blev kunde jag också bygga med spånisolerade plankväggar max 10 cm tjocka.
Torpargrund och mullbänk kunde jag ha, men då bleve jag tvungen att också anställa någon som höll på och eldade nästan dygnet runt, så murstocken var varm året om.
Inte ha dusch inne i huset
osv osv.

Det stora konstycket är inte att bygga friska hus, utan att bygga både energieffektiva och friska hus.
 
Mikael_L
Men, för att försöka hjälpa fridhem lite mer explicit ...

Kan det inte vara en god tanke att när man bygger om/till gamla hus så kan man försöka härma husets tidigare utförande så gott det går?
Iaf om det är ett friskt och välmående hus.
 
Mikael_L skrev:
Håller inte med, i randzonerna just utanför de plastade områdena så kommer det bli ett väldigt högt fukttryck som innebär risk för fuktskador och röta precis där det plastade området slutar.
Varför skulle det bli högre ångtryck just utanför de plastade områdena?
 
Mikael_L
Jag tänker som så, att om det finns en viss mängd varm fuktig inomhusluft som försöker ta sig ut ur huset, så blir den stoppad av plasskiktet. Om då inte plasten täcker helt och överallt så tror jag att just där det är oplastat så kommer det att passera mer och därigenom ett större lokalt fukttryck än om allt var oplastat.
 
Jag tror inte det. Ångtrycket vid en viss temperatur och luftfuktighet är samma mot en vägg oavsett om där är plast eller inte. Är där ingen plast kommer ångan diffundera genom väggen, och är där plast kommer den inte diffundera. I det fallet kan ju ångan knappast fatta att den ska susa iväg och trycka på en annan vägg istället, så att ångtrycket skulle öka på en en vägg som inte har plast för att du sätter plast på en annan vägg köper jag inte.
 
Eller vänta, menar du kanske inte diffusion utan en transport av själva luften ut genom väggen, alltså konvektion? Det kan jag köpa. Om det är övertryck i huset så att själva den fuktiga luften tar sig ut genom väggen (och alltså inte bara själva fukten) så kommer det ju koncentreras mer fuktig luft på mindre yta om man bara plastar delar av huset. Men det problemet kommer ju finnas om man plastar aldrig så noga, nånstans kommer den fuktiga luften leta sig ut om man har övertryck. Alltså, först fixa undertryck, och sen eventuellt plasta. Och i så fall skadar det inte att bara plasta vissa delar av kåken.
 
Mikael_L
Ja jo, jag får nog lov att bara hålla med dig Jon.

För visst är det så, att detta endast kan uppstå pga av lufströmmar genom vägg eller takbjälklag. (Även om jag inte formulerat det så tydligt ens i mina egna tankar, men du har helt rätt).

Och den fuktiga luften inne i huset ska man givetvis ventilera ut istället för att den ska passera genom väggar och tak. Och med korrekt ventilation så uppnår man det önskade undertrycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.