jag har läst flera trådar och pratat med flera personer om mitt bygge.
köpte en sommarstuga på 48kvm som snart ska bli 120kvm permanent.
dom gamla väggarna var 70 men har tilläggsisolerat upp till 170.
dom tillkommande väggarna är oxo 170.
en del säger att jag ska ha plast i hela huset medans andra säger att det är ett trähus som måste andas.
vad göra? :confused:
tacksam för svar.


MVH/Putte


tror jag hittade svaret själv....
det är svårt att få ett gammalt hus tätt och då gör inte plasten nån nytta.
ordna bättre ventilation istället.
har jag rätt eller fel?
 
Redigerat:
Grunden är, ska huset kallställas ingen plast, ska huset vara varmt jämt, plast.. dock är plast djävulskt.. så kör med vindpapp =D
 
Man blir bäst om man väljer filosofi: antingen kör man med genomsläppliga material (m.a.o. väggarna kan "andas"), eller så kör man med täta material. Väljer man tätt skall det vara 100% tätt, annars blir det risk för fuktskador vid glipor i plasten, eftersom ångtrycket strävar efter att utjämna sig. Väljer man genomsläppliga material minskar riskerna för fuktskador, men då måste det vara genomsläppligt hela vägen = cellplast och mineralull går bort.
Sedan spelar det roll med ventilation och uppvärmning. Tillluft i kombination med elvärme ger ett högt ångtryck inomhus och det blir ännu viktigare att tänka på tätheten om man gjort med plast. Att elda med vedkamin / kökspanna ger undertryck=lägre ångtryck, och risken för att ånga trycks ut i väggen minskar.

Det handlar alltså om att välja ett helhetskoncept där delarna genomsläpplighet, ventilation och uppvärmning ingår.
 
tack för svaren.
jag har vattenburen golvvärme och öppen spis som värmekälla/or.
så det blir nog väggar som andas med bra ventilation.
nu på med jobbarbyxorna, hög musik i högtalarna o sen jobba jobba jobba :D
 
Jag kidnappar tråden lite...

Jag håller som bäst på att renovera lite och både ovanvånging och nedanvånging kommer få sig en omgång i olika etapper. Ovanvåning kommer vi att blåsa så där försvinner innnerväggar och allt, vilket gör det lätt att sätta upp plast så det blir tätt. Nedanvånginen blir det rum för rum, vilket gör det svårt att få det helt tätt i plasten, då innerväggar är ivägen.

Det är ett 1½-plans 70-tals hus, och jag har rivit ut bastun och ett litet badrum, där det fanns lite plast i badrummet längs ytterväggen upp till innertaket (så plasten fortsätter inte upp till ovanvångingen), och i bastun så fanns det lite i taket men inget i ytterväggarn. Nu är ju frågan hur man skall göra, om man skall sätta plast eller ej. Kommer installera mekanisk frånluft och på det sättet få bättre ventilation och undertryck än vad det är idag.

Kan man strunta i plasten i ytterväggarna på nedervångingen och bara sätta på ovanvåningen? Misstänker ju att den varm fuktiga luften vill uppåt och inte utåt (om jag har undertryck i huset). Isoleringen i väggarna är glasull, så där får jag ingen hjälp med fuktvandring...

- M
 
C
Jag tar och kidnappar tråden lite också.

Cellplast och mineralull går bort om man vill ha genomsläpplighet säger du, ge exempel på ett annat isoleringsmaterial man kan använda för att uppnå brandklass EI30 i en yttervägg då är du snäll.
 
Gladh: kör på så mycket du kan med plasten om du inte vill göra om hela huset med isolering och allt. Var noggrann så att du iallafall minskar marginalerna. Bastu utan ångtätning? Hoppas den inte låg mot yttervägg iallafall. Rätt tänkt med frånluftsventilation. Var speciellt noggrann med ventilation i de rum där det blir mycket ånga (badrum, kök och i viss mån sovrum).

Cheetah: jag har inte koll på brandklassning, och hinner inte kolla upp konstruktionerna nu, men visst - vill man ha det riktigt säkert så är det ju stenull som gäller. Ekofibern är nog det enda hygroskopiska (fuktgenomsläppliga) materialet jag känner till som brinner dåligt - har själv jämfört olika material. Och isåfall hellre gipsskivor än spontpanel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.