Jag håller på att bygga bastu i källare. Ingen av väggarna gränsar mot ytterväg.
Frigolit i taket, och 70 mm isolering i väggarna med luftspalt på innsidan.
Skall jag behöva plasta innan panelen spikas på.
 
Känns onödigt, samt verkar snarare kunna tillåta att fukt uppstår.

/Danjel
 
Hur värmetålig är frigolit? Tänk på att det blir ruskigt varmt innanför takpanelen.

Plast i väggarna är överflödigt.
 
Som fuktspärr i bastu används aluminiumfolie. Aluminiumfolien, som är gjord just för bastu, fästs på reglarna med häftstift. Sen tejpas alla skarvar och häftstift med aluminiumtejp, också den gjord för bastu.
Bergull är det ända rätta isoleringsmaterialet i en bastu. Frigolit tål inte mer än 90 grader celcius och brinner rätt bra dessutom.
Det är också viktigt att få en ventilationsspalt bakom panelen så att panelen kan torka upp. Ventilationsspalt fås genom att spika upp spikreglar under panelen samt att man lämnar springor uppe i taket. Taklisterna spikas 5-10mm ut från väggen.
mvh
Sebba
 
De flesta (jag inkluderad) verkar köra utan bastufolie idag, men som vanligt finns det olika skolor här. Bastufolien är dessutom inte att betrakta som fuktspärr utan syftet med den är endast värmereflekterande om jag tolkar andra trådar korrekt.
 
sebba skrev:
Bergull är det ända rätta isoleringsmaterialet i en bastu.
Håller inte med. Köp "Sauna Satu" från Åre Sauna. 30mm polyureatan som är aluminiumfolieklädd. En baggis att sätta upp, och väldigt isolerande.
 
Jag står också i startgroparna för ett bastubygge.

Som jag läser instruktionerna på Tylös webbsida, så kan jag inte se att de rekommenderar varken folie eller luftspalt innanför panelen..
 
De finns olika teorier från SE och FI. Men efter mycket läsande så fann jag att de flesta trots allt rekommenderade luftspalt bakom panel, däremot alu.folie verkar vara enbart FI. Och all cellplast/frigolit skulle jag plocka bort och använda andra bättre lämpade isolermaterial.
Jag körde då med vanlig stenull i väggarna, sedan masonit, luftspalt 25mm och panel, ca 15mm luftspalt vid tak och då öppet mot golv.
 
AndersS skrev:
däremot alu.folie verkar vara enbart FI.
Skäl nog. Finnarna kan det här med bastu ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.