Hallå alla experter, jag har ett litet dilemma.
Ska jag sätta en plast i detta tak, tycker ni?

Huset är 50år och har ej prodlem med fukt, men det drar en del nu när jag tog bort det gamla tretextaket.
Jag kommer sätta ett spånbaserat innertak direkt på den ytan som syns, frågan är som sagt om det ska vara en plast mellan?

Tack på förhand
// Andreas
 
  • IMG_0071.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte plast. Om det fungerar nu utan fuktskada så ska du inte plasta. Du får då en annan konstruktion med andra krav på ventilaton (övertryck/undertryck osv).
 
Ska man ha någon form av vindpapp istället då? Eftersom den gamla pappen är skadad på många ställen.

Nu har jag tyvärr börjat att sätta innertaket på ca 1/4 av hela ytan, med plast :eek:.

Jag har för avsikt att sätta ett par ventiler i dessa rum som renoveras på övervåningen, eftersom jag byter fönster också och de gamla har ventiler.

Det kanske inte räcker med dessa ventiler??
Vilka problem skulle man kunna tänkas få om man plastade in hela övervåningen som jag tänkt göra??

Detta verkar vara en j-a jungel.:(
//Andreas
 
Nja. Jag tycker nog du ska plasta. se till att det är tätt mellan plasten och rummet medans luften kan cirkulera något mellan plast och takpapp. Blir det för tätt däremmelan skulle du kunna få problem.

Om du kombinerar plasten med mekanisk frånluft (dvs undertryck) så har du eliminerat risken för problem. Plus att du får en torrare vind och bättre luft inne.
 
Ok tack,
jag hoppas att du förstod vad som menas. Att detta är övervåningen med snedtak och att det är isolerat utanför pappen som syns på bilden.

Det blir en luftspalt mellan pappen och plasten med 22mm glespanel (som bilden) och innertaket dikt mot plasten. (detta görs inte av någon direkt anledning, bara av enkelhet.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.