Hej

Är det bättre att undvika plast i väggarna vid renovering än att sätta plast? Utrymmet som renoveras har 4 ytterväggar och hade före renoveringen ingen plast i väggarna.

Däremot taket ska väl ha plast under isoleringen?
Ska det vara något ovan isoleringen upp mot taket som håller nere isoleringne eller räcker det med ett mellanrum mellan isolering och tak?
 
Hej. Hade du inte plast innan så tycker jag inte att du ska ha det nu heller. Varken i väggar eller tak. Det ställer bara till problem om ditt hus inte är byggt för att plastas.

Och nej du behöver inte ha någonting ovanpå isoleringen
 
Hur tjock isolering tycker du det ska var i väggen, ska det var ett lager eller ett vertikalt och ett horisontellt utanför det vertikala?
 
Om du ska plasta eller ej beror helt på vilken typ av isolering du tänker använda, ska du ha mineralbaserad isolering ska du plasta och göra ev tejpa skarvar mm och se till att du ordnar med ventilation så att du får ett litet undertryck i huset. Använder du cellulosabaserad isolering behöver du inte plasta MEN det gör mer nytta än skada skada om du stoppar luftvandringen OCH även då ser till att ventilationen ger ett visst undertryck
 
  • Gilla
Janinekd
  • Laddar…
K
Det är alltid bra att se till att ha ett visst undertryck oavsett konstruktion. Luften är alltid fuktigare inne än ute!

Hur tjock isolering har du nu? Hur värmer ni upp?
 
Det är direktverkande el, jag funderade på golvvärme men ta nog radiatorer men oljfyllda,.

Nu har jag ingen isolering, det är nedrivet funderar på 145 vertikalt och ddärefter 45 horisntellt utanför. vad tänker ni om det?
 
Vad är det utanför isoleringen (mot ute)
 
Du har inget att vinna på oljefylda element köp vanliga konvektorelement och sikta på en effekt av ca 70 - 80 W/m2, lite mer skadar inte och energiförbrukningen blir densamma även med lite "större" element. Fördelen med lite större element är att ju större dom är dess lägre yttemperatur får dom. Och den isoleringen i Skåne bör räcka.
NOBÖ och ADAX är två högst potenta fabrikat som jag kan rekommendera.
 
Utanför är det tegel.
 
Snoflinga skrev:
Utanför är det tegel.
Med 190mm isolering innanför tegel skulle en fuktanalys garanterat säga att du behöver , fuktspärr i form av plast eller ångbroms. Det kommer att bli för fuktigt på insida tegelvägg, (lite beroende på tegelväggens tjocklek förstås)
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Hur tjock isolering rekommenderr ni?
 
Snoflinga skrev:
Hur tjock isolering rekommenderr ni?
Ditt förslag är väl lagom. Men använd någon form av diffusionsspärr.
 
Hur tjock är tegelväggen?
 
Gamla tegelhus från 60/70-talet byggdes utan plast och har inga problem med fukt. Ångbromsliknande är att föredra och isolera så tjock ni kan.
 
Jonatan79 skrev:
Gamla tegelhus från 60/70-talet byggdes utan plast och har inga problem med fukt. Ångbromsliknande är att föredra och isolera så tjock ni kan.
Men dom har oftast 95 el 120 mm isolering av måttlig kvalité vilket höjer temperaturen i det kritiska skiktet, dessutom är en sån byggnader med fasadtegel försedd med ventilerad luftspalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.