jag står inför ett dilemma nu när vi ska isolera vårat snedtak. ska vi använda plast eller ska vi ha diffusionsöppet?? isoleringen blir 250mm cellulosa lösull, och vi ska ha luftspalt och mögelstoppers. vissa tycker att man ska ha plast för att hindra läckage in i isoleringen, och andra tycker man ska ha diffusionsöppet för att tillåta isoleringen att buffra fukt, vilket jag tycker låter lite konstigt. inte vill man väl att det ska vara fukt i isoleringen? eller??:S vad tycker ni, och vad är "rätt" eller bäst i ett timmerhus från 1926???
 
Generellt brukar man väl inte ha plast i så gamla hus?
Hur ser det ut i resten av huset? Finns det plast i väggarna?
 
Det är inget större problem om fukten vandrar in och ut genom isoleringen. Det är ändå uppvärmningen som håller fukten borta.
Plast riskerar att ställa till större problem. Mineralull utan plast kan bli stora problem dock, men så länge det är cellulosaull så är det ingen fara.
 
MEN även om det är mineralull så är det ingen fara så länge man har undertryck. Man kanske kan få övertryck om man har fetfest med riktiga svettningar med frånluftsfläkt eller obefinligtsjälvdrag. Alternativt om frånluften pajjat o ftx bara trycker in luft. Det är då det kan bli problem. Och detta gäller ju konvektion av varm luft. Strålning av varm luft är inte samma sak. Luft o luft. strålning av värme givetvis.

Sen frågan om man ska ha lite plast eller inte(nybygge m.m.) så borde det alltså man se efter om undertryck eller övertryck. Är det övertryck så kanske det blir mera koncentrerat till dom ställen där det är utan spärr eller punka på spärr. Är det undertryck så fungerar spärren som konvektionsspärr. ( inåt) I ett vanligt uppvärmt hus.

Bygger man nytt och dittan o dattan så visst då är spärr ingen nackdel. Är ingen nackdel i ett gammalt hus heller. Dock onödigt. Iaf i väggar. I tak mot kallvind så ... ja där skulle jag vilja ha en spärr. om jag kunde. där är risken större för övertryck. Ventiler kanske sitter lite hejkonpejkon så översta frånluftsventilen kanske sitter en bit under innertaket. Själv har jag 200 gånger målad spännpapp på min övervåning så den funkar ju som spärr mer eller mindre. skulle jag skära ner skulle jag defenitivt sätta plast.

Alltså det är inte svart eller vitt nu när jag rett klart. Finns vissa ställen det kan vara bättre med plast än ingen alls.

Rätta mej om jag har dyngfel. Jag är amatör som drar mina egna slutsatser efter mina undersökningar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.