Hej

Jag håller på och ska sätta upp ett nytt innertak men jag har lite problem att veta hur jag ska göra med underarbetet. Problemet är att när jag kör köksfläkten så luktar det unket i rummet pga luft sugs ner från vinden. (jag saknar tilluftsventiler). Detta innebär att när fläkten inte står på så kommer säkert en massa luft upp på vinden så det måste tätas.

Bilder:

http://www.facebook.com/photo.php?pid=3091946&l=f15cc509af&id=564076661

http://www.facebook.com/photo.php?pid=3091948&l=3ba75eaf84&id=564076661

Frågan är hur det ska göras. Ovanför glesen (heter det så?) så ligger det asfaltsboard. Kan man ha isolering, board, gles, plast, innertak eller blir det två täta lager med trä mellan då?

Alternativen som jag ser det är:

1 sätta plast och täta med latex mot tegelväggen/träpanelen på väggarna

2 Täta med latex mot glesen, det blir mycket latex men man riskerar inte att stänga in fukt på samma sätt.

Vilket av alternativen är bäst? eller finns det något annat sätt?
 
Saknar tilluftsventiler???

Jag hade samma problem. Lite jobb, 4 ventiler och skitluften är borta. Och varmare i huset!


EDIT/// Har DU FTX ska du inte ha ventiler!
 
Tilluftsventiler är på G, men det är en annan historia ;) Jag har jobbat med det i ett halvår nu. Eftersom jag är för snål för att köpa en baco hålsåg för 800:- så bestämmde jag mig för att köpa jula variant. Nu var själva sågen slut så jag köpte ett fäste och väntade och väntade. Tillslut kom sågen in och i dag skulle jag ta upp hålet. Så fort borren nuddade väggen så exploderade den i tusen bitar och nu är hålsågshållarna slut på jula.... lär ta ett halvår till innan hålet kommer dit :)

Det var ett sidospår men jag kände att jag var tvungen att dela med mig av min erfarenhet att detta fantastiska företag och deras kvalitetsprodukter :

Hursomhelt, en tilluftsventil förändrar inte att det bör vara tätt upp mot vinden, så plast eller inte?
 
Plast. Så tätt som möjligt.

Och riktigt med isolering på vinden med MYCKET bra ventilation.
Själv bor jag i ett hus från 1976. Du anar inte hur illa det luktade.
Även jag skaffade Julas hålsåg! Den räckte till 3 hål. Sen fick de byta ut den mot ny.
Efter 4:e hållet fick de taga tillbaks den.
Det var snällt av dem.

Jag har lagt på 100mm till på vinden (det var bara 200mm innan. Samt vindtätskydd sånt svart.
Och 2 ventiler på vinden. Eller snarare 2 till. Så nu är jag uppe i 4 på vinden 3 på ovanvåningen
och 3 på bottenvåningen. Från början var det NOLL ventiler. Vintertid stryper jag 4.

Men nu känns luften hur bra som helst. Men just ventiler gjorde det mesta.
Har även installerat undertrycksvent till grunden. Men det är en annan historia.
 
Hittade lite mer information: Asfaboard har ett ångmotstånd på 50000 s/m. Under 1000000 anses som ånggenomsläppligt och därmed borde det vara rätt att konstruera taket isolering, asfaboard, gles, plast, innertak. Har jag rätt?
 
B
kör du med plast. fixa ventilation först bara
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.