Hej

Jag håller på med och planerar en ny installation av en vedpanna med acktankar.

Mitt "problem" är att när jag läser rekomenderad plasering av shuntventil i laddomat 21-100 manualen så står det att shunten ska sitta mellan tankarna. Som mitt pannrum ser ut kommer det att med föra väldigt mycket extra rördragning, Då rören till radiator systemet kommer ner c:a 1, 5m från golv direkt vid murstocken.
Vad blir naktdelen om jag ansluter shunten en bit efter laddomaten?
Kort om systemet, ack 2x1800l + 500l med vvb 200l och solslinga, 500l slutet expantionskärl, 60kw vedpanna.
Allt kommer att kopplas samman med 35mm rör. Det rör system som finns sedan tidigare vill jag inte röra, då det är mycket grova rör, de flesta 64mm i ytter diameter, vissa ännu grövre. En vän sa åt mig att vara rädd om de ventiler som sitter i pannrummet då de tydligt inte är helt gratis. Sen så finns det mycket troligt asbest i isoleringe till dom rören.

mvh Peter
 
Hej!

Det är nog lite oklart hur du menar...
Menar du Laddomaten eller shunten till radiatorerna?

Min egna erfarenhet:
Jag har Laddomat 21-60 omedelbart bakom 35kW panna, därifrån är det cirka 0,5m rör till slavtank om 2500 l, från Laddomaten till tekniktanken om 750 l är det cirka 3 m rör. Tankarna är parallellkopplade, så Laddomaten kommunicerar direkt med övre och undre anslutningar på de två tankarna.
Jag har även ett mittuttag på tankarna, det är bara kopplat mellan tankarna, och hjälper till med utjämningen.
Alla rör i laddkrets och mellan tankarna är 28mm.

Vid laddning så laddas bägge tankarna helt jämnt, så i mitt fall funkar det klockrent med olika långa rör.

Vad gäller radiatorshunt så har jag en bivalent shunt som sitter direkt på tekniktanken, ansluten på topp, mitt, samt returen ungefär en tredjedel upp på Dalatanken.

Hoppas att dessa egna erfarenheter kan vara till någon hjälp.
 
Hej

Det som gör det hela oklart är nog att jag inte själv vet helt typ.

Efter ½ timme i telefon med thermoventiler så har det dock klarnat en hel del.
Om jag fattade det hela rätt så borde mitt system se ut så här:

Vedpanna<laddomat 21-100> tekniktank 500l med 200l vvb och solslinga
Shuntvetil 3-vägs monterad på "mitten" av tekniktanken.
laddomat 5030 mellan tekniktank och slavtankarna 4000l

Shuntstyrningen kommer jag och en vän bygga själva :)

Hoppas att jag har förklarat mig någorlunda

mvh Peter
 
Är det så långt till slavtank att du verkligen behöver en kulvertstyrning a la Laddomat 5030? Hur långt har du till slav- från tekniktank?
 
God morgon

Enligt vad jag har förstått av vad thermoventiler sa, så är lösningen med en 5030 bättre i mitt fall.
Avståndet mellan tankarna är inte så stort, där emot så kan jag gå ner i volym på varje tank. Vilket underlättar väldigt mycket för mig, jag slipper bila bort 2 st dörrkarmar i 30cm betong.
Sedan ska 5030 fungera bättre ihop med solpaneler, eftersom jag först laddar tekniktanken och när överskott finns så laddas det över till slavtankarna som ska sitta i serie enfter 5030.
sen blir den här lösningen billigare för mig och mindre jobb :)

mvh Peter
 
Låter som ett dåligt system och att du borde skaffa lite proffesionell hjälp...

Det är viktigare att systemet funkar med ved än med sol. Sol är bara ett dyrt nöje om vedsystemet funkar.

Gör en ritning så kan du få hjälp medan det är enkelt att ändra sig...
 
-Matss- har rätt! Bättre ta en ENGÅNGS kostnad,satsa,göra hål i vägg sätta in en stor rejäl acktank från skratch...mycket enklare blir billigare rör dragning...
 
Tidsperspektivet låter kanske skrämmande för en del - men en vedpanneanläggning ska man ju leva med en 20-25 år kanske. Låt då inte en dörrpost stå i vägen för det optimala systemet. Bättre ta lite mer jobb nu, än en "fiffig" lösning som kanske funkar men är krångligare på sikt.

Lösningen med Laddomat PLUS en kulvertstyrning, betyder ju att underhålla dubbla system i alla år också.

Håller med knekten: Enkelt och begripligt system från början = inge klydd, som vi säger här nere.
 
Inte ska du väl behöva 5030 till din anläggning. Gör en konventionell koppling som du kan läsa om i många trådar här, dvs panna, laddomat, tankar parallella, slingor för VV i en av dem undvik beredare om du inte redan har den lilla tanken. Det är väldigt enkla principer och resultatet blir bra, men se redan från början upp med luftning av laddkretsen så slipper du problem.
 
Hej

Tackar för era synpukter. Jag har läst en heldel om vedpannor och olika system. Och skulle gärna ha en stor acktank, men mitt pannrum ligger inte helt bra till, på den sida jag skulle kunna gräva så stiier en trappa till huset och borrhålen till bergvärmepumpen, dom vill jag gärna ha kvar så jag kan få underhållsvärme när jag är borta och inte kan elda. på övriga sidor ligger huset.
Det största jag kan få in ligger runt 1300mm om jag bilar bort c:a 400mm betong och tar bort alla dörrar.

Den lösning jag tänkte ha från början var 2 st 1800l tankar och den 500l tanken som jag redan har, dessa skulle sitta paralelt var tanken, med 35mm rör för att utjämningen skull e bli så bra som möjligt. Efter som tankarna har så olika volym blev jag osäker på om laddningen skulle fungera bra, Så jag kontaktade Thermoventiler, dom rekomenderade att jag skulle ha en tekniktank och en bunt seriekopplade slavtankar, som laddas via en laddomat 5030.

Så vad tror ni om 2x1800l + 500l Finns det en chans att det kan funka?

mvh Peter
 
2x1800l + 500l funkar, och det funkar garranterat bättre utan 5030. Placera 500-literstanken så högt som möjligt och se till att vattnet går lika lång väg från pannan oavsett vilken tank det går genom.
 
Tackar för allt svar :)

Har läst runt en heldel på forumet och funderat, jag har en oljetank på 3 kubik i pannrummet. kan den vara något att bygga om till acktank? Öppet system mellan panna och tank och slingor för varmvatten och radiatorkrets. Expantionen ovan på tanken?

/Peter
 
Hej igen

Inget blir som man tänkt sig... äntligen klar med murstocken, sotare har varit och godkänt den.
Så nu vågar jag installera "resten." Det kommer att bytas så snart jag byggt om källartrappan, så jag får in det jag vill ha.

Min fråga: kommer avluftningen räcka på den stora tanken?
"laddpumpen" styrs från en differentialtermostat samt har en dubbel backventil.
En bild på hur det är "tänkt" att se ut
Alla synpunkter är välkomna.

mvh Peter
 
  • pannrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Känns väldigt onödigt och komplicerat med en laddpump, varför?
 
Ladd pumpen är till för att inte 500l tanken ska bli full först, som det set ut nu i källaren har jag ingen möjlighet att få allt på ett "bra" sätt. Tanken är att det ska funka under vintern. Till sommaren så hoppas jag ha råd och skaffa 3x2000l ack tank.

mvh Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.