Hej!
Första inlägget men har läst här ett tag och lärt mig en hel del d^_^b

Kommer få nycklarna till vårt första hus om drygt en vecka :D och bland det första jag ska göra är att ta bort all växtlighet intill fasaden och ersätta med grus.
Tänkte även lägga nån markduk som inte släpper upp ogräs, men släpper ner vatten.

Byggt på platta på mark.

Det jag funderar på är
Hur mycket av matjorden behöver man gräva bort? Behöver man ta sig ända ner till underkant platta för att få bort alla rötter som eventuellt kan underminera plattan?
Tips på markduk?
Lämplig storlek på singel?

Tips och synpunkter mottages tacksamt!
 
plattan står väl inte på matjord? står väl på grus eller makadam?! och det är ju inte så långt ner, max 400 runt huset att gräva ner till underkant förmodar jag. rötter kan gå djupt och du kan aldrig svära dig fri från att det kommer växa rötter under huset!
storleken på singeln har ingen betydelse, bara tycke och smak. Markduk finns att köpa överallt...
 
Givet så står plattan på nån form av bärlager.
Och 400 djupt är ju som du säger inte så farligt. Undrade väl mest om jag behöver ta mig ner dit, eller om det skulle räcka att skrapa bort det översta lagret matjord och att de rötter som kan finnas dör när växten ovan jord försvinner.
Dock har tidigare boende planterat ganska stora växter, så det bästa är väl då att gräva sig ända ner så man vet att allt försvinner och inga nya skott bildas.
 
Gräv så djupt du orkar och fyll på med singel 8-16 är vettig att handskas med för hand. Rekomendation som jag har förstått det är att ha ca 1m fritt från växter och annat som är fint vid husväggarna.

Lycka till med nya huset
 
Som sagt gräv så djupt du orkar, sedan på med vilken markduk som helst och grus på det.
 
Luddis_1 skrev:
Gräv så djupt du orkar och fyll på med singel 8-16 är vettig att handskas med för hand. Rekomendation som jag har förstått det är att ha ca 1m fritt från växter och annat som är fint vid husväggarna.

Lycka till med nya huset
Tackar!
"Växter och annat som är fint" gäller det även gräsmatta??
 
Gräsmatta är väll ok, men som sagt rekomendationer är ju en rekomendation. Däremot skulle jag inte ha en rabatt närmare än angivet avstån iom ett det är ju någon du vill bevattna samnt att sådana växter gärna har rötter och kanske även vill växa emot något (klängväxter osv).

Men inget är ju skrivet i sten, tänk på att det är du/ni som ska bo där och tanken e ju att ni ska trivas med erat hus och era rabatter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.