Jahapp, dags för ännu ett projekt.
Bor i en klassisk radhuslänga där framsidan pryds av ett förråd. Men mellan förrådet och gångvägen har vi en plätt där vi tänkte sätta buskar, tre stycken buxbom.

Ytan är 4 meter långt (längst med förrådet) och djupet 2 meter. Här tänkte vi oss en liten förhöjning av rabatten, 25-30 cm kanske. Tänkte bygga den av 45x120-reglar med en lite kraftigare överliggare uppepå.

Vad ska jag tänka på? Följande har jag själv haft som punkter i mitt huvud.

- Gräva ett dike för själva ramen, ösa i lite bärlager och väga in den. Nedersta regeln får ligga några centimeter under marknivå.
- Klä insidan av ”lådan”, vad rekommenderas - platonmatta?
- NTR A-klassat virke i botten.

i övrigt? Någon som kan tillföra lite bra tankar och idéer?

Trevlig sommar,
 
P Per-Elofsson skrev:
Ingen?
Tycker att Du ska bygga denna odlingslåda av gamla handhuggna trottoarkantsten i svensk granit istället.
De är 30 cm höga och alltid vackra även utan blommor i.
 
  • Trädgårdsland under konstruktion med stenkanter, jord, trästubbe, och en planterad kruka i solsken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stenlagd väg och kantsten vid gräs, skuggor, utomhus i solnedgångens ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stenhögar, utspridda granitblock, dött gräs, sparsam snö, overksam byggarbetsplats eller stenbrott.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgårdslåda med stenkanter, perenner, jord och första vårblommor, gräs i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spiralformad stenläggning utomhus, soligt, bar mark, troligen en park eller trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stenhögar, granitblock och balkar, byggnadsmaterial, oordnade, utomhus, konstruktion, grå färgtoner, robusta texturer, staplade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P Per-Elofsson skrev:
- Klä insidan av ”lådan”, vad rekommenderas - platonmatta?- NTR A-klassat virke i botten.
Varför så komplicerat? Jag byggde lådor av rester från tryckimpregnerade trädäcksbygget för 17 år sedan. De står direkt på marken; underlaget är stenig backe. Fyll upp med grus - eller vad som nu finns tillgängligt - och därefter med jord. (Detta om det inte ska odlas något ätbart.)

Kraftigare plank av tryckimpregnerat håller många år. Ska det planteras buxbom är det lämpligt med tyngre jord tex rosjord. Ingen duk i botten och egentligen inte på sidorna heller om man tänker i ett 10/15års perspektiv. Buxbomen är lika vacker året runt i vårt Skåneland.

Det är ju självklart att man kan göra så mycket elegantare lösning som @lunnabo gjort men till en betydligt högre kostnad.
 
yonna yonna skrev:
Varför så komplicerat? Jag byggde lådor av rester från tryckimpregnerade trädäcksbygget för 17 år sedan. De står direkt på marken; underlaget är stenig backe. Fyll upp med grus - eller vad som nu finns tillgängligt - och därefter med jord. (Detta om det inte ska odlas något ätbart.)

Kraftigare plank av tryckimpregnerat håller många år. Ska det planteras buxbom är det lämpligt med tyngre jord tex rosjord. Ingen duk i botten och egentligen inte på sidorna heller om man tänker i ett 10/15års perspektiv. Buxbomen är lika vacker året runt i vårt Skåneland.

Det är ju självklart att man kan göra så mycket elegantare lösning som @lunnabo gjort men till en betydligt högre kostnad.
Pengar är till för att användas!
Så några tusenlappar hit eller dit för något som är fint spelar ingen större roll efter några år.
Helt rätt att man inte behöver göra en odlingslåda så himla komplicerad.

Såg faktiskt några riktigt fina odlingslådor som var gjorda av gamla 20 cm breda bjälkar som hyvlats till lite.
Bjälkarna kom från en gammal lada och var nästan vackrare än mina gamla handhuggna fint patinerade gatsten från det svenska urberget.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Varför så komplicerat? Jag byggde lådor av rester från tryckimpregnerade trädäcksbygget för 17 år sedan. De står direkt på marken; underlaget är stenig backe. Fyll upp med grus - eller vad som nu finns tillgängligt - och därefter med jord. (Detta om det inte ska odlas något ätbart.)

Kraftigare plank av tryckimpregnerat håller många år. Ska det planteras buxbom är det lämpligt med tyngre jord tex rosjord. Ingen duk i botten och egentligen inte på sidorna heller om man tänker i ett 10/15års perspektiv. Buxbomen är lika vacker året runt i vårt Skåneland.

Det är ju självklart att man kan göra så mycket elegantare lösning som @lunnabo gjort men till en betydligt högre kostnad.
Jasså, ingen duk i botten? Det var ny information. Varför? 😊
 
P Per-Elofsson skrev:
Jasså, ingen duk i botten? Det var ny information. Varför? 😊
Varför? Duk är ett otyg och jag vet inte varför man skall hindra arbetande maskar etc från att göra sitt jobb?
 
yonna yonna skrev:
Varför? Duk är ett otyg och jag vet inte varför man skall hindra arbetande maskar etc från att göra sitt jobb?
Inte vet jag. Jag vet inte allt.. det är därför jag frågar och förväntar mig trevligt formulerande svar.
 
P Per-Elofsson skrev:
Inte vet jag. Jag vet inte.. det är därför jag frågar och förväntar mig trevligt formulerande svar.
Ok: duk lägger man för att hindra rotogräs. Vanligt ogräs sprids uppifrån dvs med vinden, pippifåglar etc. Rotogräset bör man ta bort innan man ska plantera. Annat ogräs lukas bort efterhand.
Duk är onaturligt och förmultnar tyvärr inte utan går successivt i bitar och blir kvar i jorden som något onaturligt. Det är därför jag skriver att det är ett otyg. Kämpar själv med duk jag lagt mellan häckar för 15 år sedan och som nu krupit upp i dagern, i småbitar som fastnar i gräsklipparen och ger mig stora problem.

Det var inte meningen att vara otrevlig utan att istället framhålla att markduk av alla typer är dåligt. Det existerar alternativ bortsett från vanlig manuell ogräsborttagning som gynnar trädgården bättre.

Kommuner använder idag ekoduk som funkar men jag vet inte om detta finns i handeln.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.