Hej,
Jag har byggt upp två stycken ”fickor” längst en beräknat som vi sprängt fem. Jag har fyllt dess med jord och tänkte göra någon sorts plantering där. Under finns det svagt sluttande berg.

Läget är soligt till halvsoligt, zon 2 på gränsen till 3. Fickorna är ca 30 cm djupa, 50 cm långa och 30 cm breda.

Jag vill gärna ha något som sticker upp lite, kanske en välformad buske. Den får gärna blomma och helst vara grön året om.

vad tror du kan passa?
 
  • Två stenomgärdade planteringsfickor fyllda med jord mot ett sluttande berg i soligt läge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stenmur med fickor fyllda med jord för plantering, mot sluttande berg och grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
30 cm djupa låter lite lite för buskar, särskilt vintergröna. Även bredd och längd låter litet för rottillväxten. Jag skulle köra på perenner. Det blir antagligen torrt också.

Kärleksört 'Matrona' är rödbladig med gammelrosa flata blommor, ca 40-50 cm hög och fin lång tid över året, in på vintern. Komplettera med vårlökar som pärlhyacinter runt. Kanske rymmer du rosenslöja 'Rosenschleier' också, den är fin som kantväxt.

Ni kommer att få hålla undan gräs och ogräs bakom, stenarna är inte tillräcklig barriär, det växer mellan i springorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.