Jag har en bergsknalle på tomten där jag tänker plantera vinbärsbuskar, krusbär, hallon mm. För att få till detta tänker jag bygga en ram tex 1+1,5m bred och x m lång . Frågan är hur hög jag ska bygga ramen för att bärbuskarna ska trivas, är det någon som vet hur mycket jord de behöver "under sig"?
Och vad är lagom bredd för detta, räcker det med en bredd på 1 meter för buskarna eller är det för lite?
 
Jag tycker att man i viss mån kan likna en perenn, såsom en buske eller ett träd, vid ett isberg, 90% finns under ytan, iaf om man räknar meter rötter.

Med det sagt så är det min fasta övertygelse att de flesta växter, som inte har ett extremt grunt växtsätt, behöver djup för att trivas och när det kommer till bärbuskar översätts det i "avkastning", dvs mängd bär. Det är svårt att ge något definitivt svar och jag hoppas det finns någon som kan säga emot mig om jag har fel, men jag tror att det är nödvändigt med minst 40cm jordmån, men det är nog att betrakta som ett minimum. Det är alltså jordmån, din låda bör vara något djupare för att husera denna jordmån. Sen får man nog betänka att jorden du lägger ut i lådan kommer att kompakteras med tiden, så jordförbättring är bra att ha på agendan. Täckodling är även det ett mycket bra knep för att lyckas lättare då det gör att mer fukt stannar i jorden och att jordförbättrande organismer trivs bättre i substratet.

När man odlar vinbärsbuskar konventionellt är nog en meter för lite, men det beror också på hur man beskär. Jag har ett antal riktigt gamla etablerade plantor, de är säkert närmare 50 år nu, det är säkert 2-3meter mellan dem och det går knappt att komma mellan vissa av dem. Men där är också underhållet lite eftersatt. Med tanke på jordmånen du avser så skulle jag börja lite glesare för att på så vis ge varje planta en bättre chans.

Men bäst av allt vore att plantera bärbuskarna någon annan stans och plantera mindre växter, som marktäckare och liknande perenner i din låda på bergsknallen. Risken är att du får samma avkastning på en buske som växer under rätt förutsättningar som tio stycken i din låda. Bara min lilla åsikt!(y)

Edit: Såg att du skrivit "hallon" också, och det är ju att betrakta som ett ogräs, så det kommer säkert att växa, och skicka rotskott och ha sig, men frågan är som sagt hur mycket frukt du får. Men hallonen kommer kanske kunna trivas i ditt experiment?
 
Redigerat:
  • Gilla
Åsa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.