Jag har fastnat lite och vet inte riktigt hur jag skall gå vidare.

Jag har ca 20 meter som jag vill sätta häckplantor på.......min tomt ligger nedanför en trafikerad väg så alla som går eller åker på vägen ovanför mig, ser rakt ner på min baksida där vi i denna stund bygger en pool.
Jag vill så klart inte ha insyn.

Men jag vet inte hur jag skall tänka gällande häcken - ska jag plantera olika storlekar på thujorna så de växer längst uppe på slänten eller ska jag sätta dem i en linje mitt i slänten jämnhöga så de växer rakt från mitt håll sett.....svårt att förklara men jag behöver råd inför planteringen.....

Min bifogade bild visar min baksida......det bruna är ny jord som grävaren lagt till mig för plantering av häck.
Grannens tomt är bakom med den gröna gräsmattan..
Högst upp löper vägen som är trafikerad av både människor, cyklar och bilar. Med full insyn till min baksida. Högst upp kanske det räcker med 80 cm tjuhor och längst ner till höger på bild så vill jag ha 160 höga....eller skall de alla planeras rakt tex i mitten av jorden så jag får en rak linje?
Hjälp! Hur skall jag beställa för att det ska bli snyggt med denna sluttning?

Tacksam för era inspel och förslag, jag är rådvill :)
 
  • En baksida med ett blått poolområde framför en nyplanterad jordremsa för häck längs en sluttande tomt, med träd och en grön gräsmatta i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle ha satt samma storlek på alla plantor och följt lutningen på tomten. Tänk på att thuja blir väldigt lätt breda så du måste sätta de en bra bit in på din egen tomt om du nu inte är överens med grannen innan att de kommer inkräkta på deras tomt.
Sedan så är det kanske inte helt optimalt att palntera just thuja i en slänt, jag skulle satt de nedanför slänten eller ovanför om det var min mark en bit ovanför
 
P petererlandsson1194 skrev:
Jag skulle ha satt samma storlek på alla plantor och följt lutningen på tomten. Tänk på att thuja blir väldigt lätt breda så du måste sätta de en bra bit in på din egen tomt om du nu inte är överens med grannen innan att de kommer inkräkta på deras tomt.
Sedan så är det kanske inte helt optimalt att palntera just thuja i en slänt, jag skulle satt de nedanför slänten eller ovanför om det var min mark en bit ovanför
Tack, jag kanske får tänka om och plantera dem i linje med min egen tomt istället för att göra det bästa av det. Då blir det också enklare i att köpa en och samma "färdig" höjd på plantorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.