Jag skulle vilja plantera iris i gamla bildäck, två stycken staplade på varandra, i sommar. Visst borde dessa vara bra isolering för perennerna även till vintern så de klarar av att stå ute i zon 5, gummit borde väl hålla värmen ganska okej va?
 
  • Gilla
Goberg
  • Laddar…
Knappast, gummi i sig isolerar inte mycket. Däremot kanske det underlättar så att du enklare kan isolera däckens utsida, med någon byggisolering.

Vill du verkligen ha rabatter med gamla däck? (tycker nog personligen att det inte låter särskilt vackert).
 
norrbottenstorpet skrev:
Knappast, gummi i sig isolerar inte mycket. Däremot kanske det underlättar så att du enklare kan isolera däckens utsida, med någon byggisolering.

Vill du verkligen ha rabatter med gamla däck? (tycker nog personligen att det inte låter särskilt vackert).
Smaken är som baken ;-) Och det är rätt trendigt nu
 
matildan skrev:
Och det är rätt trendigt nu
Möjligtvis i Norrland....
 
Gör nu inte detta också till en nord-syd fråga, det räcker med Hockeyn (på söndag vet vi hur det går).

Kanske TS ska göra en go-cart-bana i trädgården ;)
 
Stefan N skrev:
Möjligtvis i Norrland....
Kan hända, det är där jag bor :)
 
dck3_134867317.jpg


316316_jpg_463715img200.jpg

:)
 
Jag vet inte hur mycket kemikalier och HA-oljor som frisätts när man odlar i ett bildäck kontra bilkörning men jag tror jag hoppar över att prova. Men om TS tycker att det är fint så skall TS naturligtvis odla i sina bildäck.
 
Dalbotös skrev:
Jag vet inte hur mycket kemikalier och HA-oljor som frisätts när man odlar i ett bildäck kontra bilkörning men jag tror jag hoppar över att prova. Men om TS tycker att det är fint så skall TS naturligtvis odla i sina bildäck.
Sätter man blommor så kan de ju kvitta.. Hade kanske inte använt dom till att odla grönsaker i..

Planteringar i däck tycker jag man ser lite varstans nu förtiden (ja, jag bor i skåne).. Och det kan faktiskt vara ganska "fräckt"..
 
matildan. varför skulle eventuell isolering i bildäck göra det bättre att odla i zon 5? Om temperaturen sjunker så bidrar väl isolering bara till att fördröja temperatursänkningen. temperaturen blir väl densamma ändå oavsett om du har massor av isolering.

Begriper inte all denna info om att isolera krukor. Visst snabba temperarturskillnader är inte bra men det är ju inte avgörande om det är minus 5 eller minus 20 grader.
 
Iris germanica bör absolut fungera i zon 5. Är man osäker kan man ju sätta den där det är som bäst läge. Sedan ska ju dessa irisar inte planteras djupt alls så det kvittar ju egentligen, går ju bra att kratta över löv till hösten och lägga på någon riskvast som håller fats det hela. Irisarna trivs ju heller inte om det är för blött då de ruttnar så upphöjt är ju väldigt bra. Handlar det om Iris sibirica är ju läget annat. Visst är de toleranta men de trivs ju eg. bäst med att få lite fukt kring fötterna och då är väl upphöjt inte det mest ideala.
 
Hittade en lite halvrolig grej ang. bildäck :)

secondlifetotyres-33.jpg

secondlifetotyres-34.jpg

secondlifetotyres-35.jpg

secondlifetotyres-36.jpg

secondlifetotyres-37.jpg
 
Men det blev ju riktigt snyggt! Även om blått kanske inte är min färg så har man ju verkligen hittat en nisch gällande återanvändning. Undrar om det går att smacka på typ cement eller liknande?
 
Vet inte hur dom gjort men det liknar någon form av cementliknande material utanpå detta:

secondlifetotyres-39.jpg

Dock så tror jag det hade trillat av ganska snabbt.. Men klä in hela med ett hönsnät och putsa den skulle kanske fungera..

Osse slänger man in ett par bildäckssvanar på det hela:
secondlifetotyres-40.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.