Jag överväger att plantera lite perenner direkt i jorden på en uteplats jag har. Runt uteplatsen har vi satt ett staket. Stolparna är satta med jordankare och sedan påfyllt med cement runt jordankaret för att göra det stabilare.

För att plantera behöver jag ju då göra följande:

1. Ta bort plattor där jag ska plantera.
2. Ta bort befintligt underlag. Ser ut att vara något sandliknande just nu.
3. Dra i planteringsjord, sätta ner växten.

Såklart får jag välja växter som trivs/funkar med de förutsättningar jag har. T ex perenner för stenparti.

Men är det en dum idé att ta bort plattor lite varstans?

Tänkte att jag inte rör plattor som är bredvid det vi gjöt med cement. Dvs: Så det alltid är minst en platta mellan stolpe + cementgjutning och där jag planterar.

Hur hade ni gjort?

Bildexempel på hur jag tänker mig.
 
  • Trädgårdsuteplats med staket, borttagna plattor och nyanlagd perennplantering i jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Istället för att förstöra plattsättningen kan man sätta stora byttor för plantering - speciellt om man vill ha lite insynsskydd (också beroende på klimatzon).
 
yonna yonna skrev:
Istället för att förstöra plattsättningen kan man sätta stora byttor för plantering - speciellt om man vill ha lite insynsskydd (också beroende på klimatzon).
Tänker du att det får andra konsekvenser än det rent estetiska om jag gör som ovan?

T ex i mitten av uteplatsen är det sedan tidigare planterat ett träd.
 
wildeside
Plantera man i byttor o krukor så dör väl växterna om man inte skyddar/tar hand om dom under vintern? Om Man bor där det blir vinter.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.