En av sommarkrukorna innehöll murgröna. Den växte till sig bra och jag skulle vilja få den att övervintra om det går. Nåt bra tips?
Jag har förstått att den inte vill ha så mycket sol normalt sett. Nåt annat att tänka på?

Kjell G
 
De flesta murgrönorna klarar av vintern bra i rabatter och planteringar. Dock när det är i krukor blir det en annan zon som gör att plantorna kan frysa sönder.
Bästa är att plantera ner murgrönan i en rabatt, lägg lite löv ovanpå som ett extra täcke (vet inte vilken zon du har)
Normalt klarar en murgröna utan täckning.

Lycka till.
Stefan
 
Tror att det är zon 3 här, men har sett vildväxande murgröna i närheten så den klarar sig nog. Funderar också på om det går att återanvända den i kruka till nästa år, eller om den ska ha en permanent placering i nån rabatt. Har för mig att den föredrar skugga, norrsida kanske men vet inget om lämplig jordmån. Det är mest sandbacke här, väldränerat mao.

Kjell G
 
Murgröna föredrar inte nödvändigtvis skugga. Jag fick ett ryck och planterade murgröna lite överallt på tomten i våras. Den har växt allra bäst på en helt oskuggad plats. På de riktigt skuggiga platserna, typ under flera stora träd, har den överlevt, men knappt växt alls och på platserna med sol har resultatet blivit något däremellan. Problemen kommer kanske till våren om det kommer stark sol när marken fortfarande är frusen så att bladen torkar ut. Men skillnaden i tillväxt är verkligen stor, den som jag satte i skuggan är fortfarande 10 cm och den som står i solen är typ 60 cm nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.