Vi vill plantera en klätterros intill fasaden på vårt nybyggda hus. Problemet är att huset ligger i tomtgräns mot en stenlagd gata. I en del städer (tänk Västervik) är det fullt av fina klätterrosor längs med fasaderna. Vi funderar nu på att ta bort en sten eller två och plantera en ros. Men hur nära huset vågar man plantera rosen, för att den inte ska dö? Vi vill inte inkräkta på gatan allt för mycket. Fasaden i fråga är vänd åt sydost. Vi har funderat på Flamentanz, är det någon som att har annat förslag?
 
K
Flamentanz är en fantastiskt tacksam rossort. Jag vet inte hur er grundläggning ser ut, men rosor är duktiga på att skapa långa rötter ner till vatten och risken är att de stör dräneringen på sikt.. jag skulle dock tro att risken är större att marken är extremt näringsfattig och du lär inte kunna fylla på med kogödsel utan att få sättningar i stenläggningen.

Men någon annan kanske har andra tankar?

Testa att plantera stockrosor annars! De har inte alls samma anspråk på jorden och får inte speciellt aggresiva rötter. Blommar dock inte förrän på andra året, så så nu :)
 
Hemmakatten
Ni får inte inkräkta på gatan överhuvudtaget utan tillstånd från väghållaren. Om ni får tillstånd så tänk på all snöplogare som kommer att ploga upp snö på gatusidorna. Vägen kan också tänkas saltas på vintern vilket inga växter gillar.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Beroende på hur hög fasaden är så bör man kanske välja ros efter storlek.
Är inte helt säker men jag har för mig att Flammentanz kan bli ganska stor.
Engångsblommande rosor har inte så höga krav på näring.
Sydostläge funkar finfint.
 
Ni får nog sätta den inne på tomten och låta den klättra runt hörnet upp på fasaden. Alternativt fråga väghållaren (kommunen?) om ni elelr de kan sätta en ros där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.