Snailman
Var lite försiktiga med plantering direkt intill husväggen bara, inget som jag skulle göra...

 
OK,

det ligger en plattrad längs med huset i planteringen. Plattorna är 20x20 cm. Räcker det?
 
Snailman
Jag är ju ingen expert på området, men det jag tänker på är dels att man inte vill vattna alldeles intill husväggen, dels att rötter kan växa in i dräneringen, detta beror ju på vilken sorts grund man har på huset.

Bland mina grannar som har samma sorts hus med källare, är det några som nyligen har lagt runda stenar alldeles intill husväggen (ovanpå dräneringen, typ 15 år efter husen byggts) medan en annan har rosor där och vattnar dem hela sommaren...

 
80-100 cm från husvägg/grund är väl ett lagom avstånd för plantering. Om man lägger gångplattor kan man naturligtvis gå lite närmare - men man behöver ju också ha lite svängrum längs gången. Har man gräsmatta som går mot husvägg/grund kan man gå lite närmare. Lite opraktiskt ändå eftersom man periodvis kanske vattnar gräsmattan och då bör se till att man inte vattnar husväggen. Som tidigare nämnts är just grus och stenar längs husväggen det lämpligaste för huset.
 
Raden plattor ska hålla ogräs borta från husgrund och fasad. För det syftet räcker det med 20 cm plattbredd.

Men vill man ha exempelvis en bred rabatt perenner utanför plattorna tjänar man på en bredare gång, så att man kan rensa rabatten bakifrån.

 
rensa rabatten bakifrån
hmm.....
 
Man lär näppe kunna använda 20 cm plattrad dikt intill husväggen som gångväg ;). Bara ett litet förtydligande alltså ;). Det är praktiskt att ha passage längs husväggen - om inte för annat än att för att ev ha plats sätta stege för fönstertvätt. Beroende på hur ditt hus ser ut (och om du överhuvud taget gillar fönstertvätt) är du riktigt snäll mot grund och fasad om du först lägger ett parti sten, sedan ngn plattrad och därefter gräsmatta/rabatter/buskar eller vad du nu vill ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.