En fundering!

På min tomt är det hårdgjord yta (grus) i princip till tomtgräns (25 cm ifrån). Sista biten från hårdgjorda ytan till tomtgränsen sluttar det, ganska brant. Jag skulle gärna ha häck i tomtgränsen men är ytan för liten? Hur gör man när ytan är hårdgjord? Antar att man behöver gräva ut lite för att ha plats att anlägga häcken, men fungerar det att gräva i en yta som är packad? Kan man göra det själv eller behöver man någon form av maskin? Det är tyvärr en ganska lång yta, ca 50 m som det handlar om. Granntomten skall det byggas nytt på, men inte än på minst något år.

Som höres är jag helt novis på detta men skulle uppskatta hjälp!
På bilden har jag skissat ut ungefär hur det ser ut nu. Skulle alltså vilja ha häcken så nära tomtgräns som möjligt.
 
  • Schematisk illustration av en grusad yta som sluttar ner mot en tomtgräns, skiss för anläggningsplanering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp, gräv. Försök att skapa oregelbundna gropar att plantera häckplantorna i, typ fyrkantiga. Ju mer runda kanter desto större sannolikhet att rötterna börjar växa i spiral.
 
Exostor Exostor skrev:
Japp, gräv. Försök att skapa oregelbundna gropar att plantera häckplantorna i, typ fyrkantiga. Ju mer runda kanter desto större sannolikhet att rötterna börjar växa i spiral.
Aha! Jag tänkte att man måste gräva ut en lång "remsa" för att det ska bli tätt och att rötternsa ska kunna växa/grena ut sig ordentligt, men räcker det med gropar menar du då? Hur djupa bör de vara isåfall?
 
E elisc skrev:
Aha! Jag tänkte att man måste gräva ut en lång "remsa" för att det ska bli tätt och att rötternsa ska kunna växa/grena ut sig ordentligt, men räcker det med gropar menar du då? Hur djupa bör de vara isåfall?
beror på sort och storlek på häckplanta, men en vanlig liten 50cm tuja behöver en lite djupare grop än rötterna är och ungefär dubbelt så bred.

Ta ut den ur krukan och sära lite på rötterna så du ser hur långa de är. Om det är en hårt tvinnad rotklump i krukan så ska du inte handla hos den försäljaren mer, den plantan kommer troligtvis att dö.
 
Exostor Exostor skrev:
Ta ut den ur krukan och sära lite på rötterna så du ser hur långa de är. Om det är en hårt tvinnad rotklump i krukan så ska du inte handla hos den försäljaren mer, den plantan kommer troligtvis att dö.
Håller med dig om att man alltid bör kolla i krukan när man köper växter, speciellt buskar och träd. Man kollar efter snigelägg/sniglar och helt klart kan man göra en bedömning av rötterna om de är friska.

Rotsnurr uppstår hos plantor som stått länge i kruka ja, men det är inte detsamma som att plantan dör. Man måste reda ut rotsnurret så att rötterna hittar ut, det gör man genom att snitta ett kryss i botten med en vass kniv och därefter reda ut och klippa in långa rötter. Det är inte farligt att rotbeskära innan plantering, har gjort det många gånger och ännu har inget träd dött.

Växter med kraftigt rotsnurr dör om man inte reder ut härvan av rötter, enbart därför.
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Håller med dig om att man alltid bör kolla i krukan när man köper växter, speciellt buskar och träd. Man kollar efter snigelägg/sniglar och helt klart kan man göra en bedömning av rötterna om de är friska.

Rotsnurr uppstår hos plantor som stått länge i kruka ja, men det är inte detsamma som att plantan dör. Man måste reda ut rotsnurret så att rötterna hittar ut, det gör man genom att snitta ett kryss i botten med en vass kniv och därefter reda ut och klippa in långa rötter. Det är inte farligt att rotbeskära innan plantering, har gjort det många gånger och ännu har inget träd dött.

Växter med kraftigt rotsnurr dör om man inte reder ut härvan av rötter, enbart därför.
exakt, det går att reda ut, men jag tycker man ska försöka köpa plantor som är bra från början.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Exostor Exostor skrev:
exakt, det går att reda ut, men jag tycker man ska försöka köpa plantor som är bra från början.
Självklart men de stora kedjornas affärsidé är att sälja växter som klarar av att stå i samma kruka flera år, inte nödvändigtvis de växter som kunderna efterfrågar. Därför är utbudet så enahanda, samma växter år efter år. De kostar inte heller på en omplantering

Köper man på nätet så går det inte heller att kontrollera kvaliteten så där köper man på vinst och förlust.

De gånger jag faktiskt köpt plantor med rotsnurr är när jag velat ha en speciell (och dyr) växt vilket oftast finns enbart ett exemplar av.
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.