Köpte några säckar av Plantagens Kogödsel och råkade läsa innehållsförteckningen...

11 gram kogödsel / liter
13 gram hönsgödsel / liter

Nu vet jag inte densiteten för produkten, men man kan nog gissa att Plantagens kogödsel innehåller max 5% koskit och runt 90% torv. Tycker det påminner lite om den där guacamolen som innehöll 1% avocado...

Finns det något bra märke på kogödsel?
 
  • Ledsen
13th Marine
  • Laddar…
SRB och SLB är bra märken. Garanterat 100% kogödsel.

Skämt åsido så är det mycket torv inblandat i alla de där säckarna. Det bästa är att hitta nån som har hästar så man kan få gräva lite i gödselstacke.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
E
Man kan ju inte ha skit på påse utan torv, för då finns det risk att det luktar skit i butiken
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Det kanske är normalt med så lite "skit" i påsarna, jag har inte jämfört märken.
De kunde iaf minst lika gärna heta "Hönsgödsel".

En annan fråga, jag har möjlighet att få tag på kodynga från gödselstack, men är det bra att ha i en villaträdgård?
 
Ja, det går bra. Bonden sprider ju kogödsel på sina åkrar. Du ska dock helst inte använda färsk gödsel då den riskerar bränna gräset. Ju mer välbrunnen(ju längre den legat i stacken) ju bättre är det. Den blir då också mer lätthanterlig. Istället för torv får du här halm eller strö(sågspån) :D
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Nån som vet om hästgödsel funkar lika bra som kogödsel i rabatter och planteringar?
 
U Uppsaladröm skrev:
Nån som vet om hästgödsel funkar lika bra som kogödsel i rabatter och planteringar?
Ja det gör det. Normalt låter man all gödsel brinna innan man använder den men det går att lägga obrunnen gödsel i vatten och vattna ut gödningen. Då missar man dock lite av struktur förbättringen i jorden.
 
Koblajja utblandad med vatten is The shit.
 
raveper raveper skrev:
Koblajja utblandad med vatten is The shit.
Bokstavligen! :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.