hej.. behöver lite tips på hur många matningar/grupper jag ska ha till ett nybygge..
det är 50kvm på nedre plan och det ska vara en hall vid ingången, vardagsrum och ett matställe. på överplanet ska det vara 2 sovrum med en stor hall på 50 kvm också.. hur många grupper borde det vara och hur delar man upp det?
tänkte på VU ska man lägga det på egen grupp sen egen på bel?
lite tips..
 
Inget kök? Tvättstuga?
Några speciella storförbrukare?

Räkna grovt med en grupp per rum, plus 2-3 extra till köket.
Utgå annars ifrån förväntad belastning, och räkna lågt, kanske 1kW per grupp.

Om uttag och belysning i samma rum ska gå på samma säkring är en bra fråga. Det finns för o nackdelar med båda. Jag tror ändå det är bäst att låta dem dela på samma säkring. Man ska inte behöva planera för sprängda säkringar.
 
Hade jag gjort ritningen så skulle det ha blivit ca 10-11 10A till belysning, uttag i alla rum samt kyl, frys, mickro, VVB. Sen kan det ju tillkomma till någon ytterbelysning och uttag. På det så har du ju tre stycken 16A till spis (ugn, häll) och så sjka du väl ha värmepump som då kräver tre säkringar av 16A eller större. Tvättmaskin vill ju ha en 10 eller 16 och lika så en eventuell torktumlare.

Svårt att bara ta ur luften när man inte har en ritning på hur det ser ut och hur många enskilda förbrukare som ska finnas.

Man kan ju lägga belysning i två angränsande rum på samma grupp och uttagen i båda rummen på en annan, skulle en säkring gå så har man antingen belysning eller ström i uttagen.
 
nu handlar det bara om 1 vardagsrum och 2 sovrum med hallar.. köket ingår inte i det nybygget..
 
Ok, men kasta in 10A några stycken så det täcker upp i genomsnitt 1 säkring per rum och sen delar du upp det så uttagen i två eller tre rum går på en säkring och belysning i två eller tre rum på en säkring. En 10A klarar ca 2300W.
 
a jag tänkte faktiskt köra alla uttagen i vardagsrummet på en säkring och sen all belysning på en annan( det ska va lite fasadbelysning också) sen 1 säkring till dem 2 rummen på överplanet det borde räcka med en eftersom det bara är sovrum inget annat.-- så sammanlagt 3 säkringar
 
Borde räcka men sätt i en extra även om den inte kommer användas på en gång så du har något i reserv.
 
ja det kan inte va helt fel dela upp vardagsrummet eller nått.. a får fundera vidare ville bara ha lite tips..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.