Hej

Är det någon som provat planohäll i träskiva med de speciella ramar man ska använda? Blir det springor mellan häll och ram samt ram och bänkskiva som blirsmutssamlare? Ni som har planohäll i stenskiva är det någon springa där eller det är så pass bra nedfällt så det inte är något problem.

/Pär
 
Fällde själv in Ikeas Nutid HIN4T i ekskiva. Har fäst och tätat med silikon, så noll springa. Hällen vilar på plåtprofiler på varsin sida. Dessas funktion förändras inte av nedfräsningen. Dvs hällen vilar inte på glasskivan utan på profilerna.

Svårigheten med att fräsa är ju inte att få exakt rätt djup för hällen utan se till fräsningen blir exakt rak och exakt rundade hörn. Lämpligtvis med en mall.
 
wedin: Du har alltså fällt ner hela hällen så att ovansidan på glaset/hällen ligger på samma höjd som bänkskivan? Jag kollade på monteringsinstruktionerna från IKEA och där ser det ut som att det är tänkt att glasskivan ska ligga på skivan (utan att ta last vilket fästjärnen sköter). Hur stor springa gjorde du med tanke på om skivan rör sig med olika fukthalt så att det inte spräcker glaset?

/Pär
 
2 - 2,5 mm springa, sedan silikon. Jag oroar mig inte så väldeliga för rörelser i skivan. Hällen kostar ju inte multum heller.
 
Hade planohäll i träskiva i förra lyan, utan rörelseutrymme och det funkade bra...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.