Hej!

Jo, jag köpte startpaketet för några år sedan. Har inte använt det så där jättemycket. Det fungerar väl skapligt. För att få stavarna att ligga fint kan man behöva hjälpa till med vanliga tvingar.

Har man en liten verkstad ska man komma ihåg att planopressen tar en del utrymme.

Egentligen kommer man ju väldigt långt med vanliga limknektar. Men dom är ju också dyra...

Per.
 
Jag har fyra st och två meter väggskenor. Jag håller inte alls med om att de tar stor plats. Tvärtom. Eftersom jag har alla maskiner på hjul, kan jag enkelt flytta på dem när jag skall använda pressarna. Jag beställde mina från UK, vilket märkligt nog blev betydligt billigare än att ta dem från Svervige. Så här skrev jag om den i ett mail till några andra forummedlemmar:

När det gäller planopressarna har jag upptäckt två saker. För det första kan man komplettera med vanliga limknektar eller tvingar mellan planopressarna. Då räcker fyra st till drygt 2 meter. För det andra bör man klämma ihop presskenorna om arbetsstycket med en tving innan man skruvar åt planopressen. Sen kan man ta bort tvingen. Man får då mycket god linjering i sin limskiva. Den största fördelen med pressarna är enligt min mening platsbesparingen. Jag tror inte att de gör ett bättre jobb än vanliga knektar. Planopressarna måste man nog lära sig att hantera. Det är inte alldeles kristallklart hur man skall göra med dem. När jag har lärt mig att använda dem kanske jag vågar mig på vitlim i pressarna.
Skriv gärna i din profil var du bor. Om du bor närheten kan du komma och kolla på min lösning. Jag skall gå och ordna en bild på pressarna.
 
  • IMG_1625.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Äger själv ingen plano men vet flera som äger enligt dom så fastnar lät lim på pressarna och dom är tydligen knepiga att göra rena speciellt om limmet har härdat (vanligt vitlim). Rättare sagt så bör man tydligen alltid lägga lite papper eller dylikt mellan trät och pressarna när man limmar.

Mvh Pär H
 
Det är åtgärdat på nyare pressar. De levereras med plastlister som limmet inte fastnar i. De finns säkert som reservdel för de som vill uppgradera sina äldre pressar.
 
Vad bra då kanske man skall kolla priser. Tycker att dom är på tok för dyra i sverige med tanke på att dom inte fungerar helt felfritt Behöver kompletteras med tvingar lite här och var. Enda fördelen är att dom kan hängas
på tex garagedörrarna där är dom aldrig i vägen.

Mvh Pär H
 
Plano pressarna fungerar utmärkt! Har 7 st och har limmat tunt som tjockt, stort som smått med vanligt PVA vitlim (Casco). Jag penslar på limmet tunt på båda delarna som ska sammanfogas och är mycket noga med att delarna jag limmar är helt vinkelräta, slarvar man med rikthyvlingen så straffar det sig i Plano-pressarna, dvs bitarna/ ribborna glider (förskjuts) pga av det höga presstrycket och den sinnrika "sidopressande" funktionen orkar inte alls med att dra ihop skivan på "planen", dvs förskjutningarna och att limmet "hugger" gör att man måste gå efter och tryck in ribborna som förskjutits. Detta är min erfarenhet.

Men, är man noga så är det en fröjd med Plano, det är bara att stryka på limmet á la massproduktion och lägga in dom i pressarna. När man "byggt klart" skivan är det bara att stänga pressarna och skruva åt. Jag brukar "korsdra" så att jag inte lägger full kraft på tving nr 1 osv, utan ökar trycket successivt från centrum och ut åt sidorna tills jag ser att limmet "jäser ut".

Suveränt med tipset tidigare i denna tråd om att trycka ihop skenorna med tvingar för att linjera skivan, det ska jag prova!

Vad gäller platsbesparing så skulle jag aldrig kunna använda vanlig limknektar. Ska foga ihop skivor till bokskåp framöver och så stora arbetsbord har jag inte, så att hänga Plano på väggen är en suverän lösning.

http://www.poolewood.co.uk/ säljer Plano billigare än Plano själva. Eller ring till Plano i Umeå (www.plano.se) och förhandla om priset, dom säljer direkt till privatpersoner också, det är ju ändå bättre att köpa lokalt. Suveränt med reservdelar också, dom har alla delar löst och till en relativt låg peng.

Köp INTE från Lövångers maskin, kass leveranstid, går ej betala via nätet och dom är lååångt ifrån billigast i landet, min privata åsikt dock.
 
Hej! Jag håller med Gruvberget här, Plano är suveräna att limma stort som smått, jag har själv 13 tvingar med 5m skena. Det är som sagt noga att delarna är vinkelräta, men det är det väl även med vanliga knektar?

Jag rikt- och planhyvlar först delarna, och klyver och/eller finputsar kanterna med sänksåg och skena, då blir det en perfekt fog.

Jag brukar också använda vanliga tvingar här och där när jag limmar större stycken, nästa gång skall jag också testa tipset att tvinga ihop skenorna. Jag skall limma en 4m bordsskiva i helgen av gamla golvplankor från 1700-talet, då kommer nog det tipset väl till pass!

Plano kostar ju en slant, jag har själv köpt mina på nätauktioner och Blocket, det brukar dyka upp ett trepack där då och då för hyfsade pengar.

/fth
 
fth skrev:
Jag skall limma en 4m bordsskiva i helgen av gamla golvplankor från 1700-talet, då kommer nog det tipset väl till pass!
/fth
Kul, jag vill se resultatet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.