Jag skulle vilja veta vilken höjd över golvet skenan skall monteras, både för 1100 modellen och den större. Det sitter lite eluttag på väggen där jag hade tänkt montera skenan. Pressen är ännu inte inhandlad så jag kommer att kunna välja den modell som passar med mina uttag.

Har någon hittat en monteringsanvisning på nätet?
 
Vår Plano är monterad på en regel så att den kommer ut en bit från väggen. ~100mm.
Detta är för att det skall gå att fälla undan "spännskruvarna". När man gör det kan nog ett vägguttag vara lite ivägen. Så jag skulle nog sätta det ganska mycket högre än skenan, kanske på 1500mm över golvet eller så. Bifogar en dålig bild som kanske kan illustrera vad jag menar...

Om det fortfarande är intressant kan jag nog mäta i helgen.
 
  • Plano.jpg
Jag hittade lite information här:
http://www.advmachinery.com/pdfs/PLANOINST.pdf
Det verkar som om centrum på skenan skall vara 55 mm lägre än skenans "längd", dvs en 1100 mm plano skall ha skenhöjden centrum 1045 mm och 1400 mm plano skall ha 1345 mm.

Vad jag kan se på konstruktionen så verkar det som om man kan montera skenan lägre genom att montera skenfästet i ett eller fler hål lägre.
 
Har pratat med Plano i Umeå denna vecka, eftersom jag i flera år nu tydligen haft limpressarna felmonterade.

1) "Plastklossarna i botten" ska sitta fast monterade på yttre "rörliga" skenan
2) Monteringen baseras helt enkelt på att yttre skenan ska få stöd av golvet, dvs dom ska inte hänga fritt och sladdra när

Kanske jag har missuppfattat er frågeställning, men hur som helst bilden i detta inlägg samt länken till instruktionen säger allt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.